معافیت بندر چابهار از تحریم های امریکا علیه ایران

© Fotolia / Borna_Mirمعافیت بندر چابهار از تحریم های امریکا علیه ایران
معافیت بندر چابهار از تحریم های امریکا علیه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا پروژه بندر چابهار ایران را به خاطر کمک به توسعه اقتصادی افغانستان از تحریم های خود معاف کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری رویترز، مایک پمپئو وزیر امور خارجه با توجه به نقش و اهمیت پروژه توسعه بندر چابهار برای پیشرفت اقتصادی افغانستان تصمیم گرفته است تا این پروژه را از تحریم های جدید واشنگتن علیه ایران معاف کند.

این معافیت همچنین شامل ساخت خط آهن از چابهار‌ به افغانستان برای انتقال کالاهای که مورد تحریم قرار نگرفته اند (مانند مواد غذایی و دوا) میباشد.

هند مسئولیت توسعه بندر چابهار ایران را بر عهده دارد و میخواهد از طریق این بندر با دور زدن خاک پاکستان روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گسترش دهد. 

گفتنی است، در اواخر ماه اکتوبر سال روان حکومت ایران اعلام نموده بود که هند در جریان دو هفته آینده فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز مینماید و از این طریق شاهراه ترانسپورتی با افغانستان را با دور زدن پاکستان میسازد.

یادآوری میکنیم، در تاریخ ۸ می، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود.

این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه میباشد. رئیس جمهور ترامپ معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم میکند.

حکومت امریکا روز دوشنبه (۵ نوامبر) تحریم‎های نفتی و مالی علیه ایران را از سر گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала