آیا ناتوی عربی علیه ایران تشکیل خواهد شد؟

© REUTERS / Jonathan Ernstآیا ناتوی عربی علیه ایران تشکیل خواهد شد؟
آیا ناتوی عربی علیه ایران تشکیل خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پشتیبانی امریکا از نیروهای هم پیمان موسوم به "ناتوی عربی" علیه ایران، محدود به فروش جنگ‌افزارها به این کشورها خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک ، پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور، روز دوشنبه در گزارشی نوشت، رزمایش نظامی موسوم به «سپر عرب» که در مصر به مدت دو هفته برگزار می‌شود و در آن، نیروهای و مستشارانی از 8 کشور عربی مشارکت دارند، اختلافات سیاسی در محور متخاصم علیه ایران، را مورد تاکید قرار می‌دهد.
در این گزارش آمده است، رزمایش نظامی «سپر عرب» این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد که اختلافات سیاسی در جبهه متحد علیه ایران، در زمانی است که دولت امریکا اعمال تحریم‌هایش علیه ایران را دوباره از سرمی‌گیرد». همچنان‌که قطر از این رزمایشی، که مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و اردن مشارکت می‌کنند، دور نگه‌داشته شده است.
این گزارش افزود، پروژه موسوم به ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، که واشنگتن آن را بر ائتلاف نظامیِ پیشنهادی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی مطرح کرده بود، اطلاق کرده است، اجرای آن تا ماه جنوری سال آینده به تاخیر افتاده است و چه بسا این تاخیر بار دیگر تمدید شود. این پایگاه خبری به نقل از یک مقام امریکایی اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ، امیدوار است بحران در میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و قطر قبل از تاسیس رسمی ائتلاف حل و فصل شود.
المانیتور در این گزارش خاطرنشان کرد که تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه با چالش‌های عدیده‌ای در ماه‌های نخست مواجه می‌شود به‌ویژه در زمانی‌که دولت ترامپ برای دستیابی به توافق آتش‌بس در یمن و اجرای تحقیقات کامل درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان تأکید می‌کند.
این گزارش یادآور شد که مسئولان امریکایی از دهه‌ها پیش نمی‌‌توانستند این ایده را اجرایی کنند؛ در سال 1997 بود که جنرال آنتونی زینی، رئیس وقتِ فرماندهی مرکزی ارتش امریکا از تاسیس ائتلاف عربی، برای مواجهه با ایران حمایت می‌کرد تا آمریکا با این طرح، از رویارویی با ایران دور شود؛ چرا که از ورود ارتش امریکا به جنگ با ایران هراس داشت. از سوی دیگر، تلاش‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق نیز برای ایجاد سپر موشکی، که تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را پوشش می‌داد، بی‌نتیجه بود.
در پایان گزارش المانیتور آمده است که حمایت امریکا از هرگونه ناتوی عربی در آینده بر فروش تسلیحات محدود می‌شود، همان‌گونه یک مقام آمریکایی گفته است همپیمانی عربی به احتمال زیاد هرگز حمایت مالی از مالیات‌دهندگان امریکایی را دریافت نمی‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала