رئیس جمهور غنی دهلیز هوایی افغانستان - چین را افتتاح کرد

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی در بلخ
اشرف غنی در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور صبح امروز "سه شنبه" دهلیز هوایی افغانستان-چین را در حضورداشت مقام های دولتی افتتاح کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های کابل، صادرات جلغوزه افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین آغاز شد و قرار است اولین محموله جغلوزه امروز به چین صادر شود.
رئیس جمهور در مراسم افتتاح این دهلیز هوایی گفت: "خزانه پنهان ما به ثروت ملی بدل می‌شود و به افتخار اینکار از این به بعد همه ساله در 15 عقرب از محصولات ملی جلغوزه تجلیل خواهد شد."
این در حالی است که محصولات جلغوزه افغانستان سالانه به 23 هزار متریک تن میرسد و پس از این با نام و نشان افغانستان به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
آقای غنی افزود که انکشاف هر بخشی از ثروت ملی افغانستان ضرورت به همکاری دارد و به دلیل همین همکاری‌ها بود که دهلیز هوایی افغانستان و چین برای صدور جلغوزه افتتاح می‌شود.
به گفته او، حقیقت تلخ این است که پیش از ین جلغوزه افغانستان به نام کشورهای دیگر صادر می شد؛ ولی پس از این به نام افغانستان صادر خواهد شد.
غنی گفت: "کمک های خارجی ما را تنبل ساخته، هیچ کشورها جهان به کمک‌های خارجی سرمایه دار نشده ما باید بالای منابع خود سرمایه گذاری کنیم؛ هر قلم تولیدات ما باید به ارزش بدل شود."
او تاکید کرد که جلغوزه و پسته افغانستان باید به حیث یک سرمایه ملی دیده شود و بالای صادرات، بسته بندی و در نظر گرفتن معیارهای صادراتی توجه خاصی صورت گیرد.
بر اساس این دهلیز هوایی قرار است 3 هزار تن جلغوزه به کشور چین صادر شود.
امروز اولین محموله جلغوزه افغانستان به چین فرستاده می‌شود و پس از این روزانه 20 تن جلغوزه از این طریق صادر می شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала