تردیدها از چگونگی شمارش آرای بدون بایمتریک

© Sputnik / JAKتردیدها از چگونگی شمارش آرای بدون بایمتریک
تردیدها از چگونگی شمارش آرای بدون بایمتریک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون انتخاباتی در مورد اعتبار دادن به آرای بدون بایمتریک، شک و تردیدها در خصوص چگونگی شمارش این آرا و نیز چگونگی راهیابی نامزدان در مجلس آینده افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های کابل، پس از توافق سه روز پیش دو کمیسیون انتخاباتی در مورد اعتبار دادن به آرای بدون بایمتریک، شک و تردیدها در خصوص شمارش این آرا و نیز چگونگی راهیابی نامزدان در مجلس آینده افزایش یافته است.
منتقدان کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی می‌گویند که کمیسیون انتخابات و برخی زورمندان به شکل سیستماتیک در انتخابات پارلمانی تقلب کرده اند و هم اکنون حکومت قصد دارد تا با استفاده از تقلب سیستماتیکی که انجام شده نامزدان طرفدار خود را در پارلمان آینده راه دهد.
به گفته آنان، دو کمیسیون انتخاباتی نیز با دخالت حکومت بر سر شمارش آرای بدون بایمتریک به توافق رسیده اند، در حالیکه پیش از این کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی آرای بدون بایمتریک را به دلیل تقلبات گسترده بی اعتبار اعلام کرده بود.
پیش از این، نهادهای ناظر انتخاباتی نیز تفکیک آرای سیاه از سفید را کار مشکل خوانده و تاکید کرده اند که کمیسیون‌های انتخاباتی باید برای این کار از ارائه معلومات دقیق در مورد روند شمارش آرا، استفاده از فهرست رای دهندگان و یافته‌های نهادهای ناظر انتخاباتی استفاده کنند.
اما؛ مجلس نمایندگان استفاده از بایمتریک به منظور شفافیت در انتخابات را یک اصل توافق شده خوانده و تاکید کرده است که کمیسیون‌های انتخابات باید مطابق به آن عمل کرده و در روند شمارش آرا اجراآت داشته باشد تا نتایج آرا برای مردم افغانستان قابل قبول باشد.
با این وجود، برخی نمایندگان ادعاهای را مطرح کرده اند که گویا شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی از همین اکنونی دید و بازدیدهای را با عضای کمیسیون های انتخاباتی به راه انداخته اند تا بتواند از طریق معامله وارد مجلس آینده گردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала