قطع روابط دیپلوماتیک با پاکستان؛ راه چاره یا پیشنهاد احساسی؟

© Flickr / bm1632قطع روابط دیپلوماتیک با پاکستان؛ راه چاره یا پیشنهاد احساسی؟
قطع روابط دیپلوماتیک با پاکستان؛ راه چاره یا پیشنهاد احساسی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان افغانستان خواستار تعلیق روابط دیپلوماتک کشور با پاکستان شده است.

این کمیسیون این پیشنهاد را در رابطه به ترور جنرال رازق و شماری دیگر از مقامات در تیراندازی در ساختمان ولایت کندهار به مجلس عمومی مطرح کرده است.

اقبال صافی، ریییس این کمیسیون به خبرگزاری اسپوتنیک، در مورد درخواست تعلیق روابط افغانستان با پاکستان می‌گوید:

«افغانستان همواره از سوی پاکستان تهدید می‌شود و در این اواخر چندین تن از اشخاص بانفوذ ما را از بین برده اند، با آنکه ما می‌دانیم که قطع روابط دیپلوماتیک با کشور پاکستان مشکلات ایجاد ‌کند، اما برای آن که توانسته باشیم از قتل‌های زنجیره‌یی جلوگیری کنیم و این موضوع بالاتر از هر مسألۀ دیگر پیش ما اهمیت دارد، به همین دلیل کمیسون امنیت داخلی برای فشار وارد کردن به کشور پاکستان، میخواهد که کشور همسایه از این مسایل دست بردار شود و همچنین عاملین قتل‌های زنجره‌یی و به خصوص قتل جنرال رازق اچکزی، فرمانده پلیس ولایت قندهار عبدالمومن حسین خیل، رئیس امنیت ملی این ولایت و جبار قهرمان را به افغانستان تسلیم دهد».

آقای صافی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تعلیق روابط میان دو کشور و بسته شدن راه‌های مواصلاتی از کشور همسایه پاکستان، آیا افغانستان از لحاظ اقتصادی متضرر نخواهد شد، می‌گوید:

«ما در حال حاضر راه‌های بدیل مواصلاتی داریم، به آن مقداری که قبلاً وابسته به راه ترانزیتی اموال از پاکستان بودیم حالا نیستیم، در حال حاضر راه ترکمنستان، تاجیکستان و قرغیزستان به روی ما باز است و همه اموال مورد ضرورت را از این مسیرها بدست می‌آوریم. اگر پاکستان فکر کند که ما مانند پنج یا ده سال قبل به مسیر آن‌ها ضرورت نداریم، چنین نیست. به هر صورت مشکلاتی ایجاد می‌شود، ولی ما مجبور استیم آن را تحمل کنیم».

در همین حال، احمد سعیدی کارشناس سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان به اسپوتنیک می‌گوید که افغانستان در چنین تصمیم‌گیری‌هایی، مستقل نیست:

«شما می‌دانید، کشورهایی که اسقلال اقتصادی ندارند، استقلال سیاسی هم ندارند. سیاست خارجی و داخلی افغانستان به امریکا مربوط است، امریکا به هیچ صورت اجازه نمی‌دهد افغانستان روابط سیاسی خود را با پاکستان قطع کند».

وی افزود که گاهی حرف‌هایی را که نمایندگان مجلس بیان می‌کنند «فاقد ارزش» است.

پیش از این پاکستان در واکنش به این اتهام از سوی مقامات افغانستان، هرگونه دست داشتن در ترور مقامات امنیتی افغان را تکذیب کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала