کشف رد "پای گربه" در فاصله 5500 سال نوری از زمین + عکس

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر ماهواره جدید ناسا طی دو روز دو سیاره مشابه زمین کشف نموده است
ماهواره جدید ناسا طی دو روز دو سیاره مشابه زمین کشف نموده است - اسپوتنیک افغانستان
ناسا اخیر تصویر باشکوهی را منتشر کرد که توسط "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) ثبت شده است

به گزارش اسپوتنیک، این تصویر بی‌نظیر که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا ثبت شده است، " رد پای گربه" در فاصله 4200- 5500 سال نوری را نشان می‌دهد.
"این تصویر که بنام ان‌جی‌سی 6334" نام گذاری شده یک سحابی غباردر صورت فلکی کژدم است که در سال 1837 میلادی توسط جان هرشل ستاره‌شناس انگلستانی در دماغه امیدنیک رصد شد.
تلسکوپ فضایی اسپیتزر چهارمین و آخرین مرحله از پروژه برنامه بزرگ تلسکوپ‌های ناسا است. در حال حاضر تیم نجومی این تلسکوپ تحت سرپرستی "دکتر رابرت گوترموث" از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان اداره می‌شود.

حباب‌های قرمز روشن و ابرهای سبز، ویژگی‌های زیبا این تصویر هستند که با استفاده از داده‌های دو ابزار تلسکوپ فضایی اسپیتزر ثبت شده است.
ناسا گفت: بعد از اینکه گاز و گرد و غبار داخل سحابی به منظور تشکیل ستاره‌ها فرو ریختند، ستارگان به نوبه خود می‌توانند گاز تحت فشار در اطراف خود را گرم کنند و باعث گسترش آن به فضا و ایجاد حباب‌ها شوند.
نقاط سبز مناطقی را نشان می‌دهند که تابش ستارگان داغ با مولکول‌های بزرگ به نام "هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای " ('polycyclic aromatic hydrocarbons) برخورد می‌کنند و موجب فلورسانس می‌شوند.
اسپیترز یک تلسکوپ مادون قرمز است و نور مادون قرمز برای ستاره شناسان مفید است زیرا این نور می‌تواند به ابرهای ضخیم متشکل از گاز و گرد و غبار نفوذ کند.
رشته‌های سیاه و سفید که در تصویر نمایان هستند، توده‌های گاز و گرد و غبار هستند که به اندازه کافی متراکم نیستند، حتی نور مادون قرمز نیز از طریق آنها عبور نمی‌کند.