سازمان ملل: آرای تقلبی مشخص شود

© Sputnik / JAKسازمان ملل: آرای تقلبی مشخص شود
سازمان ملل: آرای تقلبی مشخص شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، که کمیسیون‌ انتخابات افغانستان باید آرای تقلبی را از آرای واقعی تفکیک کند.

درآمد 2.5 میلیون افغانی شهرداری کابل از نصب پوستر نامزدان انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
درآمد 2.5 میلیون افغانی شهرداری کابل از نصب پوستر نامزدان انتخابات
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از آغاز جدال تازه بین احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات افغانستان بر سر آرای مشکوک شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه از کمیسیون انتخابات افغانستان خواست آرای تقلبی را از آرای واقعی در انتخابات پارلمانی این کشور تفکیک کند.

شورای امنیت سازمان ملل از کمیسیون‌‌های انتخاباتی افغانستان خواسته است که با حفظ بی طرفی برای شمارش آرا تلاش کرده و آرای تقلبی را از آرای واقعی تشخیص دهند.

در بیانیه این سازمان تاکید شده است که کمیسیون‌‌های انتخاباتی با رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به صورت شفاف آرا را شمارش کرده و از حق مردم این کشور دفاع کنند.

ظاهرا بنا به دلایلی حدود 20 درصد از مراکز رای دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان از فناوری بیومتریک در ثبت رای دهندگان استفاده نکرده است موضوعی که نگرانی احزاب سیاسی را درباره تقلب احتمالی را برانگیخته است.

احزاب سیاسی افغانستان از کمیسیون‌ انتخابات این کشور خواسته‌اند آرایی که بدون استفاده از فناوری بیومتریک به ثبت رسیده را باطل اعلام کنند.

کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به درخواست احزاب سیاسی تصریح کرد، که آرای یادشده حذف نخواهد شد بلکه به‌منظور اطمینان خاطر احزاب سیاسی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، که احزاب سیاسی افغانستان برای تضمین شفافیت انتخابات پارلمانی و جلوگیری از دخل و تصرف دولت افغانستان در این روند به استفاده از فناوری بیومتریک تکیه کرده بودند

قانع نمودن احزاب سیاسی و نهادهای نظارت کننده در روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی افغانستان بزرگترین چالش کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور محسوب می‌شود.

یادآوری می کنیم، که انتخابات افغانستان 28 و 29 ماه میزان در دو روز برگزار شد، اما سوء مدیریت، عدم گشایش صدها مرکز رای دهی و عدم استفاده از فناوری بیومتریک از جمله مواردی هستند که بر مشروعیت انتخابات پارلمانی افغانستان سایه افگنده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала