جای خالی جنرال رازق و نگرانی از امنیت کندهار

© Photo / ARG جای خالی جنرال رازق و نگرانی از امنیت کندهار
جای خالی جنرال رازق و نگرانی از امنیت کندهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال رازق فرمانده محبوب و قدرتمند کندهار در تیراندازی در داخل ساختمان ولایت ترور شد. اکنون سوال این ست که این ترور و فقدان تا چه حد در آینده این ولایت و انتخابات پیش رو تأثیرگذار خواهد بود؟

ترور جنرال رازق انتخابات را دراین ولایت، یک هفته به تعویق انداخت. اکنون در ولایت کندهار نیروهای ارتش و کماندو مستقر شده و اوضاع امنیتی را زیر نظر گرفته اند.

عبدالرحیم ایوبی نماینده مردم کندهار در مجلس در گفتگوی ویژه با اسپوتنیک می گوید، که مردم کندهار و به ویژه جوانان در مورد امنیت و آیندۀ کندهار ابراز نگرانی می کنند:

«مردم کندهار قناعت ندارند؛ خفه هستند و ترور جنرال رازق، آخرین حد اعتقاد مردم به حکومت بود. مردم کندهار در ماتم بزرگی قرار دارند؛ آنها اکنون همانند گذشته به امنیت مطمئن نیستند و با ترس و دلهره به آینده می‌نگرند. آنها از حکومت خفه هستند و می پرسند که حکومت چرا تا هنوز هیچ‌گونه توضیحات دقیق و لازم را در مورد ترور جنرال رازق با آنها شریک نساخته است. آن‌ها گله دارند که چرا تا اکنون حقیقت ترور جنرال شهید و فرمانده محبوب مردم کندهار را از آنها پنهان می دارند. مردم کندهار در این زمینه حق به جانب هم هستند. آنها امید شان را از حکومت از دست داده اند، اکنون مردم کندهار براین باور هستند که زمانی که یک جنرال و فرمانده نامدار که در میان مردم خود و در تمام افغانستان از اعتبار زیاد برخوردار است، بنابرموضوعات سیاسی کشته میشود، پس کدام دموکراسی و کدام انتخابات؟»

به گفتۀ وی پیش ازاین نیز حوادث و ترور های بسیاری در کندهار صورت گرفته بود:

«پیشتر نیز خان محمد فرمانده سابق امنیه کندهار در داخل فرماندهی به قتل رسید، بعدا در حادثه‌یی که در داخل ولایت انجام شد، والی زخمی و معاون وی به شمول چند تن از وکلای مجلس و دیپلمات‌های امارات کشته شدند، همچنین پیشتر ازین نیز شمار زیادی از افرادی که در میان مردم کندهار نفوذ و اعتبار داشتند ترور شده و به شهادت رسیده اند».

بنا به گفته آقای رحیمی با درنظرداشت تمام حوادثی که در کندهار صورت گرفته اکنون مردم کندهار فکر می کنند که علیه آنها و ولایت شان توطئه بزرگ جریان دارد:

«مردم دراین فکر شده اند که محبوبیت، قدرت و نفوذ جنرال رازق در میان مردم باعث شد که، تا روز مرگ او را از سمتش برکنار کرده نتوانستند».

به گفتهٔ ایوبی در افغانستان اکنون این مسٌاله به یک عنعنه مبدل شده که پس از ختم هر حادثه مسُولیت آنرا طالبان برعهده میگیرند. و دولت اعلام می کند که «این حادثه در پاکستان طراحی شده است».

آیا امکان ناامنی کندهار می‌رود؟

آقای ایوبی می گوید:

«جای جنرال رازق را در تمام افغانستان کسی گرفته نخواهد توانست. او در میان مردمش از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار، و یک فرد وطنپرست و به معنای واقعی کلمه یک انسان با مسوولیت و شجاع بود، اما خواست تمام افراد زیر دست جنرال رازق  و تمام قوماندان‌ها و در مجموع مردم کندهار هم این بود که در شرایط کنونی و وضعیت فعلی کندهار، تادین خان، برادر جنرال رازق یگانه فرد مورد اعتماد مردم است. بناً حکومت تا تصمیم قطعی، فعلا او را سرپرست قوماندانی امنیه کندهار تعیین نموده است».

به گفته آقای ایوبی این‌که تادین خان خواهد توانست که اوضاع را در کندهار نورمال نگهدارد یا خیر، پیش از وقت است. زیرا به گفته وی اکنون فعلا فقط مرکز ولایت در دست حکومت مانده و باقی ولسوالی ها ناامن شده و حتا مردم رفت و آمد آزاد نمی توانند. او می گوید:

«بیم آن میرود که کندهار نیز همانند هلمند و غزنی با خطر سقوط مواجه نشود، زیرا دراین ولایت ها نیز پس از کشته شدن فرماندهان برجسته اوضاع روربه روز بدتر شده رفت.»

این نماینده مردم کندهار اما به حضور مردم در انتخابات امیدوار است:

«به هرحال با وجود تمام مشکلات و شرایط که در کندهار موجود است، شهروندان کندهار برای انتخابات آماده هستند، هرچند امیدواری برای اشتراک مردم در پروسه رأی دهی مثلی که در موجودیت فرمانده قدرتمند ومحبوب کندهارمی‌رفت اکنون موجود نیست. در شرایط و وضعیت فعلی نماینده‌های کندهار حتا برای کمپاین وقت و فرصت کافی نداشتند».

آقای ایوبی می گوید، امیدوار هستیم که مردم کندهار با وجود غم بزرگی که دارند بتوانند پروسه انتخابات را به گونه شفاف و بدون تقلب، پشت سر گذارند و امید وار هستیم که دولت و کمیسیون انتخابات نیز از تقلب و تخلف و در کل دخالت در امر رأی‌دهی جلوگیری کند و برعکس انتخاباتی که یک هفته پیش، به شمول کابل در تمام ولایات کشور انجام شد، یک انتخابات شفاف و بدون تقلب را دایر کنند.

جنرال عبدالرازق در سال 2011 توسط حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان به فرماندهی پلیس کندهار گماشته شد و از آن پس در مبارزه با طالبان در کندهار، که پیشتر "پایتخت امارت اسلامی طالبان بود" موفق عمل‌ کرد. شهر کندهار در سال‌های اخیر از امنیت نسبی بالایی برخوردار شده بود. ساحه نفوذ این جنرال قدرتمند حتی به ولایت‌های همجوار در جنوب افغانستان نیز می‌رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала