افغانستان آماده است پنج هزار تن میوه‌های تازه را به هند صادر کند

© Sputnik / Kirill Kallinikovافغانستان آماده است پنج هزار تن میوه‌های تازه را به هند صادر کند
افغانستان آماده است پنج هزار تن میوه‌های تازه را به هند صادر کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان آماده است که برای نخستین بار تا پنج هزارتُن میوه‌های تازه را از راه بندر چابهار به بازارهای هند صادر کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که در آخرین نشست مشترک افغانستان، هند و ایران روی عملی شدن موافقتنامه چابهار، ایران پذیرفته است که در نخستین مرحله زمینه را برای ترانزیت دو هزارتُن میوه‌های تازه افغانستان از راه چابهار به هند فراهم سازد.

Сбор хурмы в Сочи - اسپوتنیک افغانستان
گشایش دومین دهلیز هوایی افغانستان-هند

محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و کشتی‌رانی ایران گفت: "در چهارچوب نشست امروز این یک فرصت است که زمینه‌های بهتر همکاری‌ها میان سه کشور فراهم شود".
در همین حال، اتاق تجارت و صنایع می‌گوید با در نظرداشت این که در حال حاضر فصل برداشت انار و سیب کشور است، حکومت باید زمینه‌ها را برای آغاز صادرات این میوه‌ها به بازارهای هند ازاره چابهار فراهم سازد.
خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع، گفت: "ما سالانه پنجاه هزار تُن انار و سیب برای صادر کردن به بیرون داریم. اکنون هم میوه‌های ما مانند انار و سیب آماده استند که به بازارهای جهانی برسند".
نماینده‌گان بخش خصوصی افغانستان کارگیری از راه چابهار را برای افزایش صادرات کشور مهم می‌دانند اما می‌گویند که ایران باید سهولت‌های بندری را که وعده کرده است برای شان فراهم سازد.
عبدالقدیر بهمن، مسوول اتاق تجارت و صنایع بین المللی در کابل، گفت: "ایران باید سهولت‌های لازم را که وعده کرده بود عملی بسازند تا زمینه‌ها فراهم شوند".
تلاش‌های سه کشور مشمول در موافقتنامه چابهار در حالی افزایش می‌یابد که ایالات متحده امریکا تحریم‌های تازه‌ای را بر ایران وضع کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала