احزاب سیاسی: ادعای شفافیت در روند انتخابات شرم آور است

© Sputnik / JAKاحزاب سیاسی: ادعای شفافیت در روند انتخابات شرم آور است
احزاب سیاسی: ادعای شفافیت در روند انتخابات شرم آور است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ائتلاف احزاب سیاسی، بی‌نظمی‌ها و تقلبات در انتخابات پارلمانی را مورد انتقاد قرار داده و ادعای شفافیت در این روند از سوی کمیسیون را شرم آور خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صنا، اعضای ائتلاف احزاب سیاسی، امروز دوشنبه (۳۰ میزان) در یک نشست خبری مشترک،‌ انتخابات پارلمانی که به روز ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، پر از تقلب خواندند.
همایون جریر عضو ارشد حزب اسلامی در این نشست خبری،‌ ادعای شفافیت در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ را شرم آور خواند.
جریر گفت که مسوولان کمیسیون انتخابات با بی‌شرمی تمام، در حالی ادعا می‌کنند که انتخابات به صورت شفاف برگزار شده که انبوهی از تقلب و تخطی‌ها در این روند صورت گرفته است.
جریر گفت که فهرست رای دهندگان به شکل ناقص و با دستکاری به مراکز رسیده و سبب محروم شدن هزاران شهروند کشور از استعمال رای شان شده اند، صدها مرکز در روز رای دهی با تاخیر گشوده شده و یا اصلا باز نشده و از دستگاه بایومتریک نیز به گونه لازم استفاده نشده است.
وی، تخطی‌های یاد شده از سوی موظفین کمیسیون انتخابات را عمدی و حساب شده برای زمینه سازی تقلب در مراکز رای دهی دانسته از کمیسیون خواهان پاسخگویی شد.
جریر با اشاره به عدم استعمال دستگاه بایومتریک یا استعمال ناقص آن در برخی مراکز رای دهی تاکید کرد که براساس تعهد کمیسیون انتخابات استفاده از دستگاه بایومتریک شفافیت را در انتخابات تضمین می‌کرد بر همین اساس آراء مراکزی که از این دستگاه کار گرفته نشده اعتبار نداشته و باید باطل اعلام شود.
در همین حال اسد الله سعادتی عضو ارشد حزب وحدت اسلامی در این نشست مشترک با تاکید بر عمدی بودن تخطی‌های که در روز انتخابات صورت گرفته گفت که مراکز رای دهی در برخی مناطق و محلات به شکل هدفمند بازناشده باقی مانده یا با تاخیر باز شد.
وی گفت تخطی‌های انبوهی که در روزهای انتخابات عمدتا از جانب موظفین کمیسیون انتخابات صورت گرفته و به شکل گسترده زمینه ساز تقلب شد، شایعات مبنی بر آنکه حکومت و کمیسیون انتخابات براساس فهرست‌های از پیش ترتیب شده اعضای بعدی مجلس نمایندگان را گزینش خواهد کرد را مهر تایید می‌گذارد.
این درحالی است که همزمان با ختم پروسه رای دهی، اعضای کمیسیون انتخابات و رهبری حکومت وحدت ملی، برگزاری انتخابات پارلمانی را در جریان دو روز موفقیت آمیز عنوان نمودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала