احزاب سیاسی: در مناطقی که از بایومتریک استفاده نمی‌شود، آرا باطل گردد

© Flickr / ResoluteSupportMediaاحزاب سیاسی: در مناطقی که از بایومتریک استفاده نمی‌شود، آرا باطل گردد
احزاب سیاسی: در مناطقی که از بایومتریک استفاده نمی‌شود، آرا باطل گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیتۀ سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی، می‌گوید اکنون که زمینۀ کارگیری از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک در روز انتخابات فراهم شده است، کمیسیون مستقل انتخابات باید به تمامی واجدان شرایط رأی‌دهی مشمول کسانی‌که شناس‌نامه‌های شان را برچسپ نزده اند، فرصت رأی‌دهی بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در حالی‌که کمیسیون مستقل انتخابات به درخواست احزاب و جریان‌های سیاسی، قرار است از شناسایی بایومتریک رآی‌دهنده‌گان در روز انتخابات مجلس نماینده‌گان کار بگیرد، اما اکنون این جریان‌ها می‌گویند که باید این روند همه‌شمول باشد و در تمامی مرکزهای رآی‌دهی از این افزار کار گرفته شود.
کمیتۀ سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی، امروز شنبه در یک نشست در کابل گفت در هر محل رآی‌دهی که شناسایی بایومتریک رأی‌دهنده‌گان کار گرفته نشود، رأی‌های آن محل باید باطل اعلام شود.
نور رحمان اخلاقی که به نماینده‌گی از حزب جمعیت اسلامی در این کمیته حضور دارد، در این نشست گفت: "استفاده از تکنالوژی بایومتریک در شهرها و مراکز و محلاتی که انترنت وجود دارد، باید به صورت آنلاین باشد؛ زیرا استفاده از آفلاین با موج بزرگی از آرای تکراری و باطل روبه‌روشده که تصفیه آن باعث دشواری‌های زیادی می‌شود".

A demonstration of biometric information. (File) - اسپوتنیک افغانستان
احزاب سیاسی در عملی‌بودن طرح شناخت بایومتریک تردید دارند

اعضای این کمیته، می‌گویند که برای جلوگیری در تقلب در انتخابات، باید دو انگشت رأی‌دهنده، تصویر و نیز تصویر شناس‌نامۀ رأی‌دهنده ثبت شوند.
همایون جریر، نمایندۀ حزب اسلامی در این کمیته، نیز بیان داشت: "بایومتریک واقعی می‌خواهیم، بایومتریکی که ملت ما را بتواند راضی بسازد؛ ما طرفدار این استیم. همچنان این را حق خود می‌دانیم که قراردادی که در رابطه به بایومتریک شدن انتخابات با کدام کمپنی شده احزاب و مردم افغانستان از جزییات آن آگاه شوند".
درهمین حال، کمیسیون مستقل انتخابات هرچند کارگیری از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک را یکی از گزینه‌های خوب برای جلوگیری از تقلب در انتخابات می‌گوید، اما می‌‎افزاید که تنها کسانی حق رأی‌دهی خواهند داشت که شناس‌نامه‌های شان برچسپ انتخابات زده شده‌اند.
سید حفیظ الله هاشمی، دبیرکمیسیون مستقل انتخابات در این باره به طلوع نیوز گفت: "فکر نکنم که ما بتوانیم آنلاین کار بکنیم، اگر حکومت افغانستان قادر شود که به 21هزار محل، انترنت توزیع کند و بتواند این انترنت را تأمین بکند، طبعاً که ما خوش استیم که آنلاین شود. اما اگر انترنت آماده نشود، طبعاً که ما آفلاین پیش می‌رویم".
کارگیری از شناسایی بایومتریک رأی‌دهنده‌گان در روز انتخابات و دادن حق نظارت به احزاب و جریان‌های سیاسی از این روند، از خواسته‌های اصلی احزاب و جریان‌های سیاسی بودند که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پذیرفته شدند.
اکنون احزاب و جریان‌های سیاسی، خواهان حق نظارت دقیق از چگونگی روند جداسازی آرای جعلی از آرای اصلی، دادن اطلاعات در بارۀ چگونگی پیمان فراهم سازی دستگاه‌های شناسایی بایومتریک از سوی حکومت و تغییر نظام انتخابات، استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала