حضور ایران در سوریه قانونی است

© Sputnik / Mikhail Voskresenski /  مراجعه به بانک تصاویر ولید معلم وزير خارجه سوریه
ولید معلم وزير خارجه سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معلم، حضور ایران در سوریه کاملاً قانونی اما حضور آمریکایی‌ها غیرقانونی و تجاوزکارانه است.

اسپوتنیک به نقل از تنسیم، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه درباره روابط کشورش با ایران و ادعای غربی‌ها درباره حضور ایران در سوریه تأکید کرد:

سخنان وزیر خارجه سوریه درباره روند بازسازی این کشور - اسپوتنیک افغانستان
سخنان وزیر خارجه سوریه درباره روند بازسازی این کشور
حضور ایران در سوریه، استشاری و بنا به درخواست دولت سوریه و قانونی است، در حالی که حضور آمریکایی‌ها، غیرقانونی است و نمی‌توان دو مسئله را به هم ربط داد، حضور آمریکایی‌ها، خصمانه و تجاوزکارانه و اشغالگری است و این متجاوز بیرون رانده خواهد شد و بنابراین هرگز بر سر روابط ایران و سوریه معامله و سازش نمی‌کنیم، این روابط میان دو کشور مستقل و دارای حاکمیت است.

روابط ایران و سوریه را می‌توان کهن‌ترین روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین ایران و یکی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه دانست. این روابط هیچگاه در حد عالی نبوده است ولی همواره نقاط مشترک زیادی بین اهداف مدنظر رهبران دو کشور بوده‌است که تمایل به حفظ روابط در حد خوب را موجب شده‌است.
کشورهای غربی و عربی از دهه 80 میلادی شروع به یک سری اقدامت جهت دور کردن سوریه از ایران می‌نمودند که هیچگاه موفق نشدند این رابطه را قطع نمایند و رهبران سوریه همواره در مقابل خواست این کشورها موافقت نموده‌اند.

ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، در این کشور می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، در این کشور می‌ماند
یکی از مهمترین دلایل حفظ این روابط وجود ممکن خطرات منطقه‌ای مشترکی همچون اسرائیل بوده‌است. بشار اسد در پاسخ به درخواست صلح بنیامین نتانیاهو در ازای بازپس دادن ارتفاعات جولان و قطع رابطه با ایران، اعلام نمود که حاضر است با شرط اول با اسرائیل صلح نماید ولی قطع رابطه با ایران محال است.
سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سوریه را نزدیک‌ترین کشور خاورمیانه به ایران در طول 30 سال گذشته نامیده و این کشور را یکی از کشورهای محور مقاومت در مقابل اسرائیل توصیف کرده‌است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала