آغاز اولین انتخابات پارلمانی کردستان عراق بعد از همه‌پرسی استقلال

© REUTERS / Thaier Al-Sudaniآغاز اولین انتخابات پارلمانی کردستان عراق بعد از همه‌پرسی استقلال
آغاز اولین انتخابات پارلمانی کردستان عراق بعد از همه‌پرسی استقلال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حدود سه میلیون شهروند اقلیم کردستان عراق برای انداختن رای خود در انتخابات پارلمانی این منطقه راس ساعت هشت صبح به وقت محلی پای صندوق‌های رای رفتند. این اولین انتخابات بعد از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، مراکز اخذ رای راس ساعت هشت صبح امروز (یکشنبه) باز شدند و رای‌گیری تا ساعت شش عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.
حدود سه میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن هستند و 27 لیست و فراکسیون در این انتخابات برای دستیابی به 111 کرسی پارلمان اقلیم به رقابت می‌پردازند.

عراق - اسپوتنیک افغانستان
اولین خانم نامزد مقام ریاست جمهوری عراق+فوتو

پیش‌بینی می‌شود رقابت بین دو حزب اصلی یعنی اتحادیه میهنی کردستان وابسته به خانواده جلال طالبانی و حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی است البته نباید احزاب نوپای جدید را نادیده گرفت. این دو حزب اصلی همواره دولت‌های اقلیم را طی سال‌های گذشته هدایت کرده‌اند اما احزاب اپوزیسیون نظیر تغییر، جنبش نسل نو و جماعت اسلامی نیز در این رقابت به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر هستند.
این انتخابات به دلیل اینکه اولین انتخابات بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است از اهمیت برخوردار است.
یک فعال مدنی درباره این انتخابات گفت: انتخابات پارلمانی آینده کردها را منسجم خواهد کرد و روند سیاسی اقلیم را که به دلیل رقابت بر سر پست ریاست‌جمهوری شاهد اختلاف است نجات خواهد داد.
کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد، رای گیری خاص که مربوط به نیروهای امنیتی می‌شد با موفقیت برگزار شد و میزان مشارکت به 91 درصد رسید.
شیروان زرار، سخنگوی این کمیسیون در کنفرانسی خبری در اربیل گفت: روند رای‌گیری "خاص" با موفقیت انجام شد و بیش از 156 هزار رای دهنده رای خود را به صندوق انداختند.
این مسؤول عراقی افزود: کمیسیون تمامی شکایت‌هایی که فراکسیون‌های سیاسی درباره روند رای‌گیری خاص داشته‌اند از امروز تحویل می‌گیرد و براساس تدابیر اصولی با آنها تعامل می‌شود.
زرار تاکید کرد، هیچ اسم تکراری از رای دهندگان در جریان ثبت نام رای گیری برای انتخابات وجود ندارد و نتایج اولیه انتخابات 72 ساعت بعد از پایان رای‌گیری سراسری اعلام خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала