آغاز روند آموزش کارگیری از دستگاه‌های شناخت بایومتریک

© Photo / I.E.C.A / I.E.C.Aآغاز روند آموزش کارگیری از دستگاه‌های شناخت بایومتریک
آغاز روند آموزش کارگیری از دستگاه‌های شناخت بایومتریک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند آموزش کارگیری از دستگاه‌های شناخت بایومتریک رأی‌دهنده‌گان، امروز (شنبه، 7میزان) در کمیسیون مستقل انتخابات آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در نخستین دور این روند، در سه روز، 250 تن آموزش خواهند دید؛ کسانی که قرار است به مراکز ولایت‌ها فرستاده شوند و افزون بر کار در این بخش‌ها، افراد دیگری را نیز با کارگیری از دستگاه‌های شناخت بایومتریک رأی‌دهنده‌گان، آشنا بسازند.

حمله انتحاری در یک مرکز کمپاین کاندید پارلمانی در بدخشان - اسپوتنیک افغانستان
حمله انتحاری در یک مرکز کمپاین کاندید پارلمانی در بدخشان

سید حفیظ الله هاشمی، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات در این باره می‌گوید: "برای محلات رأی‌گیری زنان، کارمندان زن و برای محلات مردان، کارمندان مرد تعیین می‌شوند. یعنی این هیچ ممکن نیست که به محلات زنان، کارمند مرد را بفرستیم و او تصویر بگیرد و یا بایومتریک کند. در آن‌جا همان کارمندان زن خواهند بود".
در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که رئیسان دفترهای این کمیسیون در 33 ولایت، نیز به کابل آمده اند تا در بارۀ چگونگی برگزاری انتخابات، نشست‌ها و آموزش‌هایی را سپری کنند: "نه تنها به خاطر وسیلۀ بایومتریک، بل‌که این از قبل پلان شده بود؛ چون برای اولین در تاریخ افغانستان این انتخابات از روش فهرست رأی‌دهنده‌ها صورت می‌گیرد، نیاز بود که یک سلسله آموزش‌ها در این مورد، برای روسای ولایتی ما داده شود. همین سبب بود که این ها را ما دعوت کردیم".
تاکنون بیش از 4400 دستگاه شناخت بایومتریک به کابل رسیده اند و به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات، قراراست در حدود 18هزار دستگاه دیگر نیز، در روزهای آینده، از آلمان به کشور برسند.
در این میان، نهادهای ناظر بر انتخابات، بر نیاز به سرعت بخشیدن به آماده‌گی‌ها ازبهر کارگیری از این دستگاه‌ها در روز انتخابات تأکید دارند.

حبیب الله شینواری، عضو دیده بان انتخابات افغانستان گفت: "زیاد باورمند به این نیستیم که کمیسیون واقعاً بتواند در این مدت کم، از بایومتریک استفاده بکند و این بایومتریک، همان طوری که امید مردم و احزاب سیاسی است و تقاضای مردم است، به آن شکل کمک بکند به شفافیت انتخابات".
کمیسیون مستقل انتخابات، 21هزار محل رأی دهی را برای روز انتخابات در نظر گرفته است و باید 21هزار دستگاه شناسایی بایومتریک، برای این محل ها فراهم شوند.
این دستگاه ها، نخست نشان انگشت های شهادت هر دو دست و نیز تصویر رأی دهنده را ثبت می‌کنند و پس از آن، تصویرهای شناس نامه و برچسپ رای دهنده هم در این دستگاه ثبت می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала