سفیر روسیه در کابل: تفاوت منافع روسیه با غرب در افغانستان

© Photo / Embassy of the Russian Federation in the Islamic Republic of Afghanistanسفیر روسیه در کابل: تفاوت منافع روسیه با غرب در افغانستان
سفیر روسیه در کابل: تفاوت منافع روسیه با غرب در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
الکساندر مانتیتسکی سفیر کبیر فدراسیون روسیه می گوید که منافع روسیه با غرب در افغانستان متاوت است.

سفیر روسیه در کابل: تفاوت منافع روسیه با غرب در افغانستان
الکساندر مانتیتسکی سفیر کبیر فدراسیون روسیه می گوید که منافع روسیه با غرب در افغانستان متاوت است.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر مانتیتسکی سفیر کبیر فدراسیون روسیه در باره کمپاین قوی تبلیغاتی ضد روسیه به این خبرگزاری گفت: کمپاین قوی تبلیغاتی بر ضد روسیه دایمی وجود دارد و چنین کمپاین نه تنها در افغانستان، بلکه در تمام جهان پیش برده میشود.
"همه کشورها، به ویژه همسایگان، میخواهند افغانستان را نیرومند، صلح آمیز، مستقل و در حال انکشاف مشاهده کنند. با تاسف، تفاوت در درک برخوردها برای دستیابی بر این اهداف وجود دارد. امریکا و کشورهای غربی مطابق پلان های خود عمل میکنند که، طوریکه ما می بینیم، به نتائیج مثبت طی 17 سال منجر نمی شوند. در این صورت همه وقت مردم افغانستان و تمام جهان، می شنوند که اوضاع بدتر شده میرود، افراد مسلح تلفات بزرگ متحمل میشوند، روحیه آنها شکسته است، اما نتیجه بدون تغییر باقی می ماند — جنگ ادامه دارد، مردم ملکی هم کشته میشوند، تعداد قربانیان افزایش می یابد، تولید مواد مخدر بطور بی مثال افزایش یافته است.
در چنین وضع جنرالان امریکایی باید علت وزین ناکامی های خود و میلیاردها دالر مخارج را بسنجند، تا بی کفایتی خود را پنهان کنند و به مالیه دهندگان و حکومت ضرورت تخصیص های نو مالی را ثابت کنند. از همینرو تمثال دشمن ایجاد میگردد که همیشه مقصر است. چون مردم در کشورهای غربی و امریکا هنوز زمانه های جنگ سرد را به خاطر دارند، پس ساده تر از همه، واضحاً، احیای «رد پای روسان» می باشد.
اتهامات بی بنیاد و جعلی به آدرس روسیه که در آنها هر شخص متفکر تعداد زیادی ناسازگاری ها پیدا کرده میتواند، از همینجا بوجود می آیند. اگر نسبت به تحریکات واکنش نشان نه دهیم، این واضحاً بر اعتبار کشور ما ضربه وارد میکند، زیرا مردم، دهاقین ساده که مصروف کار شاقه همه روزه می باشند، هرگز وقت برای بررسی باریکی های سیاست ندارند. آنها این دروغ را حقیقت قبول خواهند کرد. ولی باید از رهبری افغانستان قدردانی بعمل آورد، آنها اکثراً به تحریکات غربیان اهمیت نمی دهند. طوریکه به ما معلوم شده، سعی میکردند آنها را به کمپاین در باره اخراج دیپلوماتان روسیه بکشاند، اما آنها به این کار حاضر نشدند و به عقیده خود وفادار ماندند".
سفیر روسیه در افغانستان در مورد واکنش کشورش به تبلیغات علیه این کشور می گوید: "ما پیوسته به این اشاره میکنیم و کار «مبلغین سیاه» را افشا میکنیم و بی بنیادبودن چنین مواد را ثابت میکنیم. میخواهم تذکر دهم که نمایندگان حلقات حاکم و تشبثات اکثراً خود از تضادهای روشن در این مقالات حیرت زده میشوند.
البته، موسسات خارجی ما چنین نشرات پخش شده در رسانه ها را تعقیب میکنند. دیپلوماتان مواد را برای تکذیب آماده می سازند، دفتر مطبوعاتی ما با آژانس های خبری محلی کار میکند. شما درست متوجه شدید، کار تبلیغاتی بر ضد روسیه در تمام جهان پیش برده میشود. از همینرو باید در همه کشورها همزمان واکنش نشان داده شود، نه تنها در افغانستان بطور جداگانه. در سایت وزارت خارجه روسیه بخش جداگانه وجود دارد که به تکذیب خبرهای جعلی وقف شده است. طوریکه می بینید، کار به سطح وزارت هم عیار شده است".
مانتیتسکی، در مورد فشار بر افغانستان در خصوص امتناع از هلیکوپترهای روسی می گوید: « پیشرفت مثبت وجود ندارد. سیاست ایالات متحده مانند گذشته متوجه آنست، تا هلیکوپترهای موجود: Mi-8، Mi-17، Mi-25 و Mi-35 در اینجا توسط تخنیک هوایی امریکایی تعویض گردند. در اینجا سوال سیاسی نیز وجود دارد — این فشار کانگرس امریکا می باشد. آنها از مدتها بدینسو بر اداره امریکا برای این فشار می آورند، تا تخنیک هلیکوپتری را از روسیه خریداری نکند.
ما چند قرارداد امضا کرده بودیم و «روس ابارون اکسپورت» در چوکات این قراردادها به جانب امریکا 63 هلیکوپتر برای تحویل دهی بعدی به افغانستان صادر کرد. در همان وقت کمپایان راه اندزی شده بود، تا چنین همکاری قطع شود.
عرصه دوم این مساله — اقتصادی است، وقتیکه پول برای آن استفاده میشود، تا تخنیک هوایی را صادر کرد که مدتها قبل از بهره برداری خارج شده است و در دیپوهای سفارش دهندگان و کمپنی های امریکایی قرار دارد.
آنچه که به مقایسه مشخصات پروازی مربوط میگردد، پس، به اساس اعتراف همه، امریکایان و افغانان، هلیکوپترهای Mi-17، Mi-35 برای کار در افغانستان بسیار مساعد می باشند. همچنان قابل یاداوری است که خود پیلوتان افغان برای پرواز در آنها تعلیم دیده اند.
به ما می گفتند که جانب افغان به این علاقمند است، تا از هلیکوپترهای ما در آینده استفاده کنند. جانب روسیه بارها این سوال را در برابر امریکایان مطرح ساخته بود و ادامه همکاری در باره تامینات تخنیکی هلیکوپترها را پیشنهاد میکرد. با تاسف، پاسخ روشن مثبت وجود ندارد. آیا چنین همکاری با جانب افغان ادامه خواهد یافت یا نه، گفتن آن دشوار است، چون امریکایان واضحاً قصد تعویض تخنیک ما توسط تخنیک خود دارند و کسی که پول می پردازد او «موسیقی را فرمایش میدهد». وی خاتمه گفت گفت؛ در چوکات تخنیک هوایی، بلی. در سال 2016 ما موافقت نامه بین الحکومتی راجع به کمک نظامی — تخنیکی به افغانستان امضا کردیم. در فبروری همان سال ما محموله نوبتی ماشیندارها (10 هزار میل) و مهمات (بیش از 2 میلیون کارطوس) به افغانستان سپردیم. متاسفانه، ما کدام روحیه از جانب افغانی برای آن مشاهده نمی کنیم، تا تخنیک و تسلیحات ما را دریافت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала