نشریه: نظامیان امریکایی چگونه میخواهند راکت های مافوق سرعت صوت روسیه و چین را سقوط دهند

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر نشریه: نظامیان امریکایی چگونه میخواهند راکت های مافوق سرعت صوت روسیه و چین را سقوط دهند
نشریه: نظامیان امریکایی چگونه میخواهند راکت های مافوق سرعت صوت روسیه و چین را سقوط دهند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایکل پیک مولف مقاله منتشره در نشریه امریکایی « The National Interest» می نویسد، امریکا همین اکنون نه تنها تصور راجع به اینکه چگونه سلاح مافق سرعت صوت روسیه و چین را هدف قرار دهد، بلکه راکت ها برای این کار دارد، راستی آنها هنوز « از قابلیت کافی مانور برخوردار نیستند».

با درنظرداشت نگرانی از بابت اینکه راکت های مافوق سرعت صوت دشمن میتوانند از «سپر» سیستم دفاع راکتی امریکا عبور نمایند، در این جای تعجب وجود ندارد که آژانس دفاع راکتی امریکا میخواهد در زرادخانه خود راکت های مافوق سرعت صوت — شکاری — داشته باشد. و این راکت ها باید از رقم ماخ 5 سریعتر باشند (سرعت یک ماخ با سرعت تقریباً 1224 کیلومتر در ساعت مطابقت دارد).

آژانس دفاع راکتی امریکا بطور غیرمحسوس در این جهت پیش میرود و برنامه را برای طراحی نمودن سیستم اداره نمودن راکت ها گشوده است که به راکت های شکاری امکان اجرای مانور به سطح بلند در سرعت های مافوق سرعت صوت فراهم خواهد ساخت. در آژانس یادشده میخواهند، تا طراحان سلاح پیشنهادات در باره «اعظمی ساختن قابلیت مانور و اصغری ساختن ضایعات انرژی حرکی ارایه کنند که در این صورت امکان تحقق پرواز قابل کنترول در ساحه مافوق سرعت صوت را فراهم سازد». همچنان انتظار میرود که طراحان محاسبات سرعت های ممکن بالاتر از عدد ماخ 5 در صورت برد پرواز راکت های شکاری تا 50 کیلومتر انجام دهند.

آژانس دفاع راکتی امریکا توضیح داد:« این راه حل میتواند به راکت های شکاری کوچک با طول کمتر از یک متر، یا راکت های بزرگ با طول بیش از 5 متر» مربوط گردد». این میتواند خیلی ساده معلوم گردد، اما در واقع چنین نیست. باید بر شیوه عملکرد راکت فکر کرد که از لابلای اتموسفییر به سرعت بالاتر از ماخ 5 عبور میکند (در واقعیت امر آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا مرمی مافوق سرعت صوت طراحی کرده که توان رسیدن به سرعت ماخ 20، قبل از آن دارد که شروع به سوختن نماید). نابودی هدف با چنین سرعت کار ساده نمی باشد.

جالب اینکه آژانس دفاع راکتی امریکا قبلاً می گفت که «حکومت فعالانه در تخنالوژی ها برای سیستم های صلیب نما سرمایه گذاری میکند»، یعنی در راکت های که توان انجام مانور داشته باشند. ولی، در عین حال، اداره مذکور نمی خواهد، تا چنین سیستم ها در دفاع راکتی بر ضد راکت های مافوق سرعت صوت دشمن بکار گرفته شوند. راکت های مافوق سرعت صوت برای دفاع ضد راکتی امریکا که در طول جنگ سرد و بعد از آن توجه خود را بر راکت های قاره پیما و راکت های بالیستیکی با شعاع فعالیت متوسط متمرکز ساخته بود، به تحول ناخوش آیند مبدل گشته است.

راکت های قاره پیما به ساحه فضایی بالا میشوند، تا بعداً سرگلوله های خود را بسوی زمین هدف گیری نمایند که بسوی هدف از لابلای اتموسفییر با سرعت 23 ماخ حرکت خواهند کرد.

از همینرو آژانس دفاع راکتی امریکا برای سال 2019 از حکومت مبلغ 4،120 میلون دالر برای طرح سیستم دافع هوا بر ضد سلاح مافوق سرعت صوت درخواست نموده است. جیمس اکتون مدیر «برنامه سیاست هستوی فوند کارنیگی به خاطر صلح بین المللی توضیح داد:« آژانس دفاع راکتی امریکا بصورت علنی اعتراف کرده که راکت های موجود — شکاری برای نابودسازی راکت های مافوق سرعت صوت دارای قابلیت مانور مدنظر گرفته نشده اند. از همینرو میخواهد سلاح خود را برای چنین اهداف عیار سازد». او افزود:« فکر میکنم که برخی راکت های شکاری موجود میتوانند سریع تر از سرعت صوت حرکت نمایند. ولی باید توانایی مانور آنها را باید بالا برد، تا آنها بتوانند هدف را نابود سازند که میتواند منحرف شود».

این سوال بوجود می آید که ایا طراحی راکت شکاری مافوق سرعت صوت از موافقت نامه بین المللی کنترول تسلیحات تخلف محسوب نخواهد شد. به عقیده اکتون، اگر آنها بر ضد راکت های غیراستراتژیک متوجه باشند، آنگاه طراحی آنها قابل قبول خواهد بود. اکتون گفت:« سیستم امریکایی THAAD همین اکنون میتواند با موثریت کافی از عهده مقابله با راکت های بالیستیکی برد متوسط و کم که به سرعت بیشتر از سرعت صوت حرکت میکنند، برآمده میتواند. از همینرو، فکر میکنم که هدف قراردادن سیستم های دفاعی ضد راکت های مافوق سرعت صوت عامل بی ثبات کننده نخواهد بود». او افزود که اگر این راکت های نو شکاری را برضد راکت های بالیستیکی قاره پیما متوجه ساخت، وضع طوری دیگر خواهد بود.

© Photo / US Missile Defense Agency سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه
 سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه

در عین حال آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا توجه خود را بر کار بالای سیستم Glide Breaker متمرکز ساخته است. به عقیده این اداره، این کار به امریکا امکانات بزرگ در دفاع علیه راکت های مافوق سرعت صوت « و کلاس کامل تهدیدهای مافوق سرعت صوت» فراهم می سازد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала