رهایی انس حقانی و تبادلهٔ زندانیان؛ بخشی از خواست‌های طالبان برای صلح

© AP Photoرهایی انس حقانی و تبادلهٔ زندانیان؛ بخشی از خواست‌های طالبان برای صلح
رهایی انس حقانی و تبادلهٔ زندانیان؛ بخشی از خواست‌های طالبان برای صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از سویی دیگر، چهار مقام ارشد طالبان در افغانستان، امارات و قطر به ان بی سی گفته اند که قرار است دور بعدی مذاکرات میان نماینده‌گان این گروه و امریکا در بارۀ تبادله زندانیان در آیندۀ نزدیک آغاز شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد یک گزارش شبکۀ (ان بی سی)، رهایی انس حقانی، جوان ترین پسر بنیانگذار شبکۀ حقانی و صدها تن دیگر از جنگ‌جویان، بخشی از تلاش‌های طالبان برای آغاز گفت‌وهای مستقیم با ایالات متحده امریکا را تشکیل می‎‌دهد.

این شبکه به نقل از یک مقام ارشد طالبان در هلمند که نخواسته از وی نام برده شود، می‌نویسد: "این نشست یا راه را برای مذاکرات هدفمند بیشتر هموار می سازد یا منجر به توقف این گفت‌وگوها برای همیشه می‌گردد."

گزارش از زبان این مقام طالبان افزوده: "اگر آنان (امریکایی ها)، برای مذاکرات آینده صادق استند، پس آنان باید خواست ما را مبنی بر رهایی زندانیان قبول نمایند."

امضا توافق نامه بین نمایندگان معارف طالبان و ریاست معارف ولایت هلمند - اسپوتنیک افغانستان
آزادی 500 زندانی از سوی طالبان و تأثیر آن بر مذاکرات صلح

از سویی دیگر، چهار مقام ارشد طالبان در افغانستان، امارات و قطر به ان بی سی گفته اند که قرار است دور بعدی مذاکرات میان نماینده‌گان این گروه و امریکا در بارۀ تبادله زندانیان در آیندۀ نزدیک آغاز شوند.

اما سوالی که آگاهان می‌پرسند این است که آیا حکومت افغانستان در بارۀ رهایی انس حقانی که یکی از کلیدی ترین رهبران طالبان است بدون اخذ یک امتیاز بزرگ از طالبان حاضر خواهد شد که به این خواست آنان موافقت کند.

در همین حال، مقام‌های وزارت خارجه امریکا ادعای طالبان در بارۀ تبادله زندانیان را رد کرده اند.

هیدر ناوریت، سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: "ما آماده استیم تا با مردم افغانستان و حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان برای ختم این بحران در کنار همدیگر کار کنیم."

این در حالی است که در جریان ماهای اخیر، امریکا تلاش‌هایی را برای آغاز گفت‌وگوها میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала