هدف نو‌ حنیف اتمر پس از استعفا از حکومت

© Photo / دفتر شورای امنیت ملیهدف نو‌ حنیف اتمر پس از استعفا از حکومت
هدف نو‌ حنیف اتمر پس از استعفا از حکومت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استعفای غیرمنتظره حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، عواقب مختلف و قابل ملاحظه را برای سیاست داخلی کشور با خود داشت.

 در قدم اول برکناری یکی از کلیدی ترین چهره ها در اطراف رئیس جمهور که طی دوره چهارساله حکومت وحدت ملی منحیث «کاردینال خاکستری» ارگ ریاست جمهوری محسوب میشد، نه تنها اختلافات تیز در درون حلقه نزدیک اشرف غنی را افشا کرد، بلکه به تقسیم واقعی تیم رئیس جمهور منجر گردیده است.

آوازها مبنی بر افزایش تشنج میان رئیس جمهور و  مشاور امنیت ملی در واقع چند ماه پیش پیدا شدند. اما چرا این اختلافات اخیرأ به اوج خود رسیده اند سوال بسیار پیچیده است. منابع مطلع در ارگ ریاست جمهوری چنین نسخه رویدادها مربوط به استعفای حنیف اتمر را با اسپوتنیک شریک ساختند. گفته مشود که طی نبردهای تازه میان نیروهای حکومتی و طالبان در ولایت غزنی یک ملاقات اشرف غنی با حنیف اتمر به مشاجره لفظى پایان یافت. اشرف غنى مشاور امنیت ملی خویش را تحت انتقادات شديد قرار داد، اما حنیف اتمر به نوبه خود تقاضا کرد که رئیس جمهور یا وی، یا معصوم ستانکزی، رئیس اداره امنیت ملی، را برکنار نماید. اشرف غنی تصمیم گرفت که به آقای اتمر استعفا بدهد.

امروز در مجموع همه آگاهان امور سیاسی باور دارند که حنیف اتمر بعد از کنار رفتنش از قدرت بر آمادگی برای کمپاین قریب الوقوع ریاست جمهوری متمرکز گردیده است. وی اعلامیه رسمی در این مورد نداشته است. بر علاوه آن، آقاى اتمر طى سخنرانى خود بعد از استعفا تأکید کرد كه در وقت حاضر بايد از حكومت وحدت ملى تا اخر دوره اش پشتبانى نمود. مگر به نظر آقای انتظار خادم، تحلیلگر مسائل بين الملل و استاد پوهنتون، چنین اظهارات حنیف اتمر را میتوان منحیث حیله تاکتیکی توصیف نمود:

«واضح است که وزیر صاحب اتمر نمیخواهد پیش از وقت خود را منحیث مخالف حکومت فعلی معرفی نماید و وارد مبارزه سیاسی با رئیس جمهور غنی گردد. حنیف اتمر سیاستمداری میباشد که کم صحبت میکند و زیاد کار میکند. به نظرم، اتمر صاحب قبل از آن که اشتراک خویش را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹اعلام نماید، تلاش خواهد ورزد تا تمام تدابیر لازم را روی دست بگیرد و زمینه برای موفقیت خود را فراهم بسازد.قابل یادآوری است که وزیر صاحب اتمر در چهار سال وظیفه وی منحیث مشاور امنیت ملی شهرت دولتمرد کلان و مدیر موثر در امور حکومتی را حاصل نموده است. در حین حال آقای اتمر موفق شد که روابط سازنده را هم با شرکای غربی افغانستان و هم با کشورهای منظقه ایجاد نماید. همچنان گفته میشود که وزیر صاحب توانیسته است تعداد زیادی از طرفداران وی در مقام های مختلف دولتی گماشته نماید و فعلأ از پشتبانی کسترده در ساختار های حکومتی برخوردار است».

امروز از منابع مختلف اطلاعات ميرسند كه مشاور پيشين امنيت ملى با بعضى از شخصيت هاى تاثيرگذار كشور غرض جلب پشتبانى شان طى كمپاين ۲۰۱۹وارد مذاكره گرديده است. گفته ميشود كه حنيف اتمر پیشنهاد تشریک مساعی طی انتخابات اینده را در مقابل حامد كرزى، رئیس جمهور پیشین افغانستان، و جنرال عبدالرشيد دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، مطرح نموده است. همچنان عطا محمد نور، والی اسبق بلخ، در مصاحبه اخیر وی با طلوع نیوز اظهار داشت که او احتمال تشکیل ائتلاف با حنیف اتمر برای اشتراک در انخابات ریاست جمهوری را مستثنی نمیکند، با شرط این که چنین فیصله از طرف رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان اتخاذ گردد.

همزمان آقای اتمر تلاش میورزد که با اعضای قوی پارلمان افغانستان به طور مثل آقای همایون همایون، نایب اول ولسی جرگه، روابط خویش را بهبود بخشد و همچنان با سازمان ها و سیاستمداران جوان کشور تماسهای خود را گسترش میدهد. معلومات کافی در مورد ترتیب تیم حنیف اتمر وجود ندارد، اما طبق یافته های ابتدایی آقای جاويد لودین، معاون پیشین وزیر خارجه افغانستان، ریاست ستاد انتخاباتی آقای اتمر را بر دوش بگیرد.

یعنی با گذشت زمان معلوم میگردد که آقای اشرف غنی در نتیجه استعفای حنیف اتمر متحد قوی را از دست داد و رقیب جدی را به دست آورد. خارج شدن حنیف اتمر از حکومت وحدت ملی و آغاز فعالیت های مستقلانه وی، رویدادها در سیاست داخلی افغانستان بیشتر پیچیده تر میسازد. به نظر میرسد که به زودی در ساختار فعلی ائتلاف‌ها و اتحادیه های سیاسی افغاستان تغییرات جدی بوجود بیایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала