هجوم بی‌سابقۀ مهاجران افغانستان از ایران؛ روزی 3 هزار تن

© AFP 2023 / Armin Weigelهجوم بی‌سابقۀ مهاجران افغانستان از ایران؛ روزی 3 هزار تن
هجوم بی‌سابقۀ مهاجران افغانستان از ایران؛ روزی 3 هزار تن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از سه ماه به این‌سو بازگشت مهاجران افغانستان از ایران به صورت بی‌پیشینه‌یی افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، جاوید نادم، رئیس مهاجران و عودت‌کنندگان هرات امروز در یک نشست خبری می‌گوید که بازگشت مهاجران افغانستان از ایران به خاطر وضعیت بد اقتصادی این کشور، صد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نفوس مهاجرین افغانستانی در ایران اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
نفوس مهاجرین افغانستانی در ایران اعلام شد

به گفتۀ آقای نادم، در 9 ماه سال پار، بیش از 122 هزار مهاجر به گونۀ اجباری و داوطلبانه از مرز اسلام‌قلعه گذشتند، اما در 9 ماه نخست سال روان، بیش از 255 هزار تن از این کشور وارد افغانستان شده‌اند.
آقای نادم می‌گوید که از مجموع این رقم 156 هزار تن داوطلبانه و 99 هزار به گونۀ اجباری به کشور بازگشته‌اند. به گفتۀ رئیس مهاجران و بازگشت‌کنندگان هرات، در میان افراد بازگشت کننده شماری که مدرک اقامت دارند نیز دیده می‌شوند.
از میان بازگشت‌کنندگان اجباری 1200 تن کودک، 63 زن تنها، 353 بیمار، 79 معتاد، 447 نیازمند و 149 کهن‌سال و 63 تن معیوب‌اند.
رئیس مهاجران و بازگشت‌کنندگان هرات افزایش ورود مهاجران افغانستان از ایران را نگران‌کننده می‌خواند و می‌گوید، این ریاست و نهادهای کمک‌کننده توانایی رسیدگی به مشکلات تمام بازگشت‌کنندگان را ندارند.
اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید، هفتۀ گذشته مقام‌های هرات با مسئولان در ایران نشستی داشته‌اند و پس از این نشست شمار بازگشت‌کنندگان کاهش یافته است. او اما هشدار می‌دهد که مسکن‌گزینی مهاجران در هرات جنجال‌آفرین خواهد شد و باید این خانواده‌ها و افراد به مناطق اصلی خود بازگردند.
فعالان سیاسی به این باورند که افزایش بازگشت مهاجران از ایران ناشی از کاهش ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی و تحریم‌های جهانی اخیر علیه این کشور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала