ناکامی رئیس‌جمهور در عملی‌سازی وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با فساد

© Sputnik / Zuhal Sarhadناکامی رئیس‌جمهور در عملی‌سازی وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با فساد
ناکامی رئیس‌جمهور در عملی‌سازی وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با فساد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی، در هنگام کارزارهای انتخاباتی‌اش، کاهش فساد اداری را در کشور در دو سال تا پنج سال حکومتش وعده داد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس‌جمهور باری در یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌اش گفته بود: "منتظر باشید که در دو سال، عوض این که محکوم باشیم که بدترین مملکت استیم از فساد اداری، حداقل صد نقطه بالا می‌رویم".
وی، افغانستان را به خاطر موجودیت فساد اداری، بدترین کشور دانسته بود و گفته بود که در دوسال، کشور از این حیث «صد نقطه» بالاتر خواهد رفت. همچنان او از تغییر پنجاه درصدی یی یاد کرده بود که به باورش، افغانستان پنج سال بعد از آن زمان، در نتیجه پیکار با فساد به آن می‌رسید.
گه‌گاهی هم این وعده فراتر از این‌ها رفت؛ اشرف غنی، در هنگام کارزارهای انتخاباتی، در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی‌اش گفت: "فساد اداری به اندازه‌یی فراوان است که در پنج سال، امید است که پنجاه فیصد این را به صورت بنیادی کم کنیم، صد فیصد کم نمی‌شود، هر کسی که برای تان می‌گوید، دروغ می‌گوید"!

دیدار اشرف غنی با وزیر دفاع امریکا - اسپوتنیک افغانستان
دیدار اشرف غنی با وزیر دفاع امریکا

اما، افغانستان در این مدت در میان کشورهای آلوده به فساد در کجا ایستاده است. در سال 2014 میلادی، افغانستان در ردۀ 172 کشورهایی بود که برای پیکار با فساد کوشیده اند و در سال 2015 میلادی، چند پله بالاتر رفت و به رده 166 آمد؛ اما در 2016، افغانستان بازهم به رده 169 سقوط کرد و پارسال به رده 177 افتاد.
شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند که در این مدت بجای مبارزه با فساد، زمینه برای فساد فراهم شده است. فاطمه عزیز، عضو مجلس نماینده‌گان در این باره گفت: "به آن شکلی که مردم افغانستان توقع دارند، مبارزه با فساد صورت نگرفته است و امروز هم فساد در ادارات دولتی، در نهادهای مختلف، بیداد می‌کند".
از سویی دیگر، نتایج سروی ملی فساد که هر دوسال، از سوی دیده بان شفافیت انجام می‌شود، نشان می‌دهد که در سال 2016 میلادی، تنها حجم فساد کوچک در افغانستان که بیشتر با میزان پرداخت رشوه از سوی مردم به نهادهای دولتی، ارزیابی شده است، به 2 اعشاریه 9 میلیارد دالر رسید؛ در حالی که این رقم در سال 2014 میلادی، 2 میلیارد دالر بود و در سال های 2012 و 2010، کم تر از این ها.
ناصر تیموری، پژوهشگر دیده بان شفافیت، از آنچه که جدی نپرداختن حکومت وحدت ملی به پیکار با فساد می‌داند، انتقاد می‌کند: "حکومت وحدت ملی، از ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه علیه فساد اداری که این مبارزه را می‌توانست غیر سیاسی و مستقل بسازد، متاسفانه ترسید و منابع خود را برای عدم ایجاد این (کمیسیون) به مصرف رساندند تا این که ایجادش بکنند".
بیشتر از سه ماه به پایان سال روان میلادی مانده است و دیده شود که افغانستان در پایان این سال، در کدام رده از کشورهایی خواهد ایستاد که در آن ها برای پیکار با فساد تلاش شده است و نیز نتایج سروی ملی فساد که در ماه دسمبر پخش خواهد شد، حجم فساد را در کشور به چه پیمانه خواهد گفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала