وضعیت جنگ تغییر نمی‌کند؛ «حقانی ۳ سال پیش مرده بود»

© JAKوضعیت جنگ تغییر نمی‌کند؛ «حقانی ۳ سال پیش مرده بود»
وضعیت جنگ تغییر نمی‌کند؛ «حقانی ۳ سال پیش مرده بود» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که مرگ جلال‌الدین حقانی رهبر گروه تروریستی حقانی، تأثیر جدی بر وضعیت جنگ جاری در افغانستان نخواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک، محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که جلال‌‌الدین حقانی پیش از این نیز به دلیل کهولت سن و فلج بودن بخشی از بدنش، رهبری عملی این گروه را بر عهده نداشته و پسرانش کارها را انجام می‌داده‌اند.

آقای رادمنش می‌گوید:

«جنگ‌ها و تهدیدهایی که در افغانستان وجود دارد ارتباط دارد به استخبارات منطقه و استخبارات منطقه در پرورش گروه‌های تروریستی سهم عمده دارند.  گروه حقانی نیز در همکاری با استخبارات منطقه در افغانستان حملات دهشت‌افکنانه را سازماندهی می‌کرد. وجود آقای حقانی که آدم پیر و ضعیفی بود، پیش از این نیز تأثیری در جنگ نداشت».

آقای رادمنش در مورد ادامهٔ فعالیت گروه حقانی می‌افزاید:

«فعالیت‌های آنان ادامه پیدا خواهد کرد و فرزندان افغانستان در چوکات نیروهای امنیتی افغانستان نیز مصروف فعالیت سرکوب‌گرانه در برابر آن‌ها خواهند بود».

محمد رادمنش، فشارهای امریکا بر پاکستان را یک نقطهٔ امیدوارکننده در مناسبات منطقه می‌داند:

«همان گونه که امریکا ۷۰۰ ملیون دالر کمک به پاکستان را به تعلیق قرار داد، فشارهای دیگری را بر پاکستان واردو با و با پاکستان روی مبارزه با تروریزم در منطقه اگر تفاهم جدی نکند، جنگ افغانستان به همین روال ادامه خواهد یافت و افغانستان فرزندان دیگری را بر اثر جنگ قربانی خواهد داد».

به باور آقای رادمنش امریکا پس از مدت زیاد حضور در افغانستان باید بداند باید در برابر پاکستان چه تصمیمی در راستای پایان جنگ در افغانستان اتخاذ کند.

در همین حال عتیق‌الله امرخیل آگاه امور نظامی می‌گوید که خبر مرگ جلال‌الدین حقانی یک بازی است.

«این یک بازی است، حقانی ۳ سال پیش مرده بود. حالا پاکستان می‌خواهد وانمود کند که حقانی را آنان کشته اند».

آقای امرخیل می‌گوید که پاکستان در صدد آن است تا برای جلوگیری از قطع کمک‌های امریکا نشان بدهد که حقانی یک مهرهٔ مهم بوده، در حالی که چنین نیست:

«شما ببینید وقتی امریکا برای سراج‌الدین حقانی (پسر جلال‌الدین حقانی) ۱۰ ملیون دالر جایزهٔ سر تعیین می‌کند، پس به این معنا است که جلال‌الدین حقانی هیچ نقشی در جنگ نداشته است».

آقای امرخیل می‌گوید که جنگ در افغانستان به همان شکل دوام خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала