اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد

© Flickr / Antoninاگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جوش کوئین (Josh Cohen) در مقاله منتشره در نشریه «The National Interest»، چاپ امریکا می نویسد، بعد از پیوستن کریمیا با روسیه امریکا تحریمات زیادی برخلاف مسکو وضع نمود. روسیه معمولاً تحریمات امریکا را نادیده میگیرد یا بر آن نیشخند می زند. ولی هرچیز از خود حد دارد. اما چندی قبل همه چیز تغییر کرد.

به عقیده مولف مقاله، اگر تحریمات سخت و غیرعادلانه اقتصاد روسیه را در سرحد ورشکست شدن قرار دهد، کرملین میتواند به شیوه های مختلف که راجع به آنها صدراعظم دمیتری مدویدیف چندی قبل اعلام داشت، پاسخ دهد. امریکا در این صورت چه عکس العمل نشان خواهد داد؟

© AP Photo / Susan Walshاگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد

در پاسخ به پیشنهاد مجلس سنا در باره وضع نمودن تحریمات بر ضد بانک های دولتی روسیه و ممنوع ساختن محاسبات دالری به آنها، — چنین اقدام میتواند ضربه سنگین واقعی را بر اقتصاد روسیه وارد سازد — مسکو تهدید نو مطرح ساخت. صدراعظم دمیتری مدویدیف اعلام داشت:« اگر چیزی به شکل ممنوعیت فعالیت های بانکی یا استفاده از این یا آن ارز صورت گیرد، پس این را میتوان کاملاً مستقیم اعلان جنگ اقتصادی نامید. و نسبت به این جنگ، باید — توسط شیوه های اقتصادی، میتودهای سیاسی و در صورت لزوم، با شیوه های دیگر — واکنش نشان داده شود».

© Sputnik / Ekaterina Shtukina /  مراجعه به بانک تصاویر اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد

اگرچه تلاش مجلس سنا در مورد مجازات نمودن روسیه به خاطر مداخله در انتخابات، جنگ آن در اوکراین و همچنان به خاطر مسموم ساختن جاسوس سابق دوگانه در خاک انگلستان کاملاً قابل فهم می باشد، اعلامیه مدویدیف در این باره گواهی میدهد که مسکو میتواند وضع نمودن تحریمات دالری را به مثابه عدول از خط سرخ تلقی نماید. اگرچه مدویدیف توضیح نکرد که مقصد او از شیوه های «سیاسی» و «غیره» چه بود، ولی سیاستمداران امریکایی باید آماده باشند که کرملین میتواند بر منافع امریکا به طور کاملاً غیرمنتظره ضربه وارد سازد.

اول اینکه، روسیه میتواند در ساحه سایبیری پاسخ دهد. چندی قبل کمپنی Microsoft خبر داد که هکران که با استخبارات روسیه رابطه دارند، قبلاً کمپاین های به اصطلاح فیشنگ علیه سه نامزد آغاز کرده که در انتخابات سال 2018 شرکت مینمایند. برعلاوه این، دئین کاوست (Dan Coats) رئیس استخبارات ملی میگوید که مسکو همچنان قصد دارد دموکراسی امریکا را خدشه دار سازد و هشدار میدهد که «سیستم غیرفعال ساخته خواهد شد و از همینرو من معتقدم که ما در نقطه بحرانی قرار داریم».

کرملین در پاسخ به تحریمات دالری میتواند امریکا را با سلاح هستوی خود تهدید کند. پوتین در سخنرانی ماه مارچ خود در برابر مجمع فدرالی راجع به طراحی نمودن یک عده راکت های هستوی نو اعلام داشت و ویدیو را نشان داد که در آن، به گفته مولف، گویا حمله هستوی بر فلوریدا نشان داده شد (پوتین شخصاً این ادعا را رد کرده — تبصره مدیریت مسوول). برای کرملین بلندبردن درجه تشنج به وسیله اعلامیه های شدیدالحن به ارتباط سلاح هستوی، کار دشوار نخواهد بود. علاوه بر این، روسان میتوانند در باره خروج از قرارداد راجع به نابودسازی راکت های برد متوسط و کم فیصله اتخاذ کنند و از تمدید موعد اعتبار قرارداد در باره تسلیحات استراتیژیک تهاجمی امتناع ورزند. چنین اقدامات به معنی مسابقه نو تسلیحات هستوی خواهد بود.

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationاگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان
اگر امریکا تحریمات «دالری» وضع کند، روسیه چگونه عکس العمل نشان خواهد داد

مسکو همچنان میتواند به تشدید اوضاع در اوکراین دست بزند. بطور مثال، مسکو میتواند سلاح و نظامیان اضافی به شرق اوکراین روان کند، تا فشار نظامی بر کییف را افزایش دهد. طبق برخی معلومات، مسکو 40 کشتی جنگی خود را به بحیره آزوف روان کرده و نظامیان روسیه متوقف ساختن و تهدیدکردن کشتی های اوکراینی و خارجی را ادامه میدهند که از طریق بحیره آزوف به بنادر اوکراین میروند. اوکراین در پاسخ گزمه را تقویت کرده و به آسانی میتوان تصور کرد که منازعه در بحیره آزوف تحریک شده میتواند.

روسیه میتواند افزایش تشنج نظامی را در دیگر گوشه های اروپا تحریک کند. پوتین به کمک نیروهای مسلح خود برای آن نیاز ندارد، تا به منافع امریکا صدمه زند. او میتواند بطور علنی به کوریای شمالی کمک اقتصادی و سیاسی نماید و بدینوسیله توانایی واشنگتن را در مورد واردآوردن فشار بر این دولت تضعیف نماید که از متوقف ساختن پروگرام اتمی خود امتناع می ورزد.

قابل یاداوری است که تهدیدهای مدویدیف کاملاً میتوانند لاف ثابت گردد و مسکو نسبت به تحریمات دالری از خود عکس العمل نشان خواهد داد و مساعی هرچه بیشتری بخرج خواهد داد و سعی خواهد کرد از این طوفان اقتصادی و سیاسی جان سالم بدر برد. اما، اگر تحریمات سخت اقتصاد روسیه را در سرحد ورشکست شدن قرار دهد — به ویژه اگر بی نظمی های اجتماعی در پی داشته باشد که ثبات رژیم پوتین را تهدید کند، — مسکو کاملاً میتواند بطور غیرمنتظره واکنش نشان دهد. سیاستمداران امریکایی باید این را درک کنند و برای این آماده باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала