ولیعهد عربستان در پی انتقال جنگ از یمن به لبنان

© AP Photo / Christophe Enaولیعهد عربستان در پی انتقال جنگ از یمن به لبنان
ولیعهد عربستان در پی انتقال جنگ از یمن به لبنان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روزنامه لبنانی از نشست محرمانه ولیعهد عربستان سعودی و دستیارانش خبر داده است که طی آن، بر انتقال جنگ از یمن به لبنان در سایه فشارهای اقتصادی علیه ایران تأکید شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک گزارش دیپلماتیک محرمانه، که به دست گروه‌های لبنانی ذی‌نفوذ رسیده و روزنامه الاخبار نیز از محتوای آن مطلع شده است، حاکی از نشستی در ریاض به ریاست "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی و حضور شماری از مقام‌های ارشد این کشور از جمله "عادل الجبیر" وزیر خارجه و "خالد الحمیدان" رئیس دستگاه اطلاعاتی و دستیار ویژه ولیعهد است.

در این گزارش به موعد این نشست اشاره‌ای نشده ولی گفته شده است که در آن "درباره نتایج سیاسی و نظامی عملیات آزادسازی مناطق جنوب سوریه، که اخیرا توسط ارتش این کشور و با پشتیبانی همپیمانان آن از جمله روسیه صورت گرفته، بحث و تبادل نظر شده است".

همچنین در نشست مذکور درباره نتایج درگیری‌های اخیر در یمن، و نیز تاثیرات و پیامدهای منفی آن بر جایگاه عربستان سعودی میان کشورهای عربی و اسلامی، و نحوه جبران آن برای ایجاد موازنه جدیدی با ایران در منطقه بحث و رایزنی شده است.

بر اساس این گزارش، دستیاران بن‌سلمان خواستار "انتقال جنگ از یمن به داخل لبنان شده‌اند".

یمن - اسپوتنیک افغانستان
هشدار جدی وزارت دفاع یمن به ائتلاف سعودی

این گزارش می‌افزاید که "بعد از افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران و حزب‌الله لبنان برای خروج از سوریه، بهتر است نبرد از یمن به داخل لبنان منتقل شود".

به نوشته الاخبار، پس از نشست مذکور بن‌سلمان و دستیارانش، "حمله" رسانه‌ای در عربستان سعودی علیه لبنان آغاز شد که بارزترین آن مطلبی در روزنامه "عکاظ" با عنوان "لبنان… صبر حدی دارد"، بود. نویسنده این مقاله "خالد السلیمان" است که به نزدیکی‌اش به دفتر ولیعهد معروف است.

نویسنده در این مقاله نوشته است: "لبنان نمی‌تواند به تناقضات خود ادامه دهد. از یک سو دولت آن مواضعی بی‌نتیجه به ما تحویل می‌دهد و از سوی دیگر، برخی از احزاب سیاسی در آن با ما وارد خصومت شده‌اند؛ بنابراین چیزی وجود ندارد که ما را مجبور کند که این حالت گسست سیاسی حاکم بر لبنان را تحمل کنیم".

نویسنده در پایان مقاله نوشته، زمان آن رسیده است که مواضع در داخل لبنان و خارج از آن یک‌سره شود به طوری‌که یا حزب الله که به ایران نزدیک است تحت فشار قرار گیرد یا اینکه فرقی بین دولت و حزب‌الله گذاشته نشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала