ادامه گفت‌وگوها برای ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین

© AFP 2023 / Frederic J. Brown ادامه گفت‌وگوها برای ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین
ادامه گفت‌وگوها برای ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌ها می‌گویند که بربنیاد درخواست بازرگانان دفتر مشاوریت رییس جمهور در امور مالی و بانکی روی ایجاد دو دهلیز هوایی دیگر نیز کار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دفتر مشاوریت رئیس‌جمهور در امور مالی و بانکی از تلاش‌های برای ایجاد دهلیز هوایی با چین خبر می‌دهد. مسؤول روابط عامه این دفتر می‌گوید که در پیوند با ایجاد این دهلیز گفتگوها با چین آغاز شده اند و به زودی نهایی خواهند شد.
سمیر رسا مسؤول روابط عامه این دفتر می‌گوید که بربنیاد درخواست بازرگانان، این دفتر در حال حاضر افزون بر دهلیز هوایی با چین، روی ایجاد دو دهلیز هوایی دیگر نیز کار می‌کند.
آقای رسا افزود: "ما تلاش داریم در کنار آن که یک دهلیز هوایی دیگر را با چین نیز ایجاد بکنیم".
بازرگانی افغانستان با چین همانند با بسیاری از کشورهای دیگر متکی بر واردات است.

علاقمندی چین به بازار زعفران و جلغوزه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
علاقمندی چین به بازار زعفران و جلغوزه افغانستان

چین با آنکه بازار بزرگ برای جلغوزه افغانستان است، اما در حال حاضر با وجود معافیت نود و هفت درصدی تعرفه چین، جلغوزه جزء کالاهای صادراتی کشور به چین نیست.
صیام پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع، گفت: "زعفران و مواد خام دیگر در کشور ما مانند سنگ های نیمه گران بها به چین صادر خواهند شد".
شورای بازرگانی افغانستان و چین نبود امکانات پروسس و بسته بندی معیاری و گواهی‌نامه‌های تضمین کیفیت جلغوزه را در کشور، چالش‌های بزرگ فرا راه صادرات جلغوزه به چین می‌گوید. از همین رو این شورا تأکید می‌ورزد که برای صادرات جلغوزه به چین باید این امکانات فراهم شوند و نیز با تعدیل تفاهم‌نامه صادرات جلغوزه به چین سهولت‌هایی در این روند به میان بیایند.
نسیم ملک زی، رئیس شواری بازرگانی افغانستان- چین، گفت: "نهادهای جهانی ما را کمک کنند تا بتوانیم کیفیت صادرات را به خواست بازارهای جهانی بلند ببریم".
دهلیز هوایی یگانه راهی خواهد بود که فراورده‌های کشور را بگونه مستقیم به چین خواهد رساند. افغانستان هرچند بیش از دو سال می‌شود که با خط آهن نیز با چین پیوند شده است، اما تا هنوز از این راه تنها برای واردات استفاده شده است.
بربنیاد اطلاعات اتاق تجارت و صنایع سالانه بخش بزرگ جلغوزه کشور به پاکستان قاچاق می‌شود و پس از پروسس در آنجا به چین صادر می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала