پیامدهای امتناع ترکیه از استفاده دالر

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پیامدهای امتناع ترکیه از استفاده دالر
پیامدهای امتناع ترکیه از استفاده دالر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از دلایل اصلی تضعیف لیره، شک و تردید سرمایه گذاران در استقلال بانک مرکزی ترکیه در مقابل اردوغان است و در عین حال، درگیری آنکارا با واشنگتن دیگرهم وضعیت را تشدید می کند.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندررازوایف، کارشناس مالی با نفوذ روسیه ضمن صحبت درباره این مسئله خاطرنشان کرد ایده دست برداشتن از دلار ایده جدیدی نیست و تقریباً بلافاصله پس از کودتای نافرجام تابستان 2016 در ترکیه مطرح شده است.
کارشناس روس گفت: "این تدبیر مسلما از روی اجبار صورت می گیرد. آخر در شرایط موانع تجاری و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا باید تجارت آزاد ورقابت را فراموش کرد. همجنین اینکه آنکارا، مسکو و تهران در خاورمیانه باهم متحد هستند، واشنگتن را به شدت عصبانی می کند. اگر تصمیم اروغان اجرا شود، این گرایش جدیدی در جهان شده و دیگر کشورها نیز به تدریج از دلار صرفنظر کرده و به استفاده از ارزهای دیگر رو خواهند آورد. احتمالاً روسیه و عربستان نیز اصلاحاتی را در اوپک انجام داده و در محاسبات خود بجای دلار از سبد چند ارزی استفاده خواهند کرد که از جمله روبل روسیه را در بر خواهد گرفت ".
قابل ذکر است که روابط ترکیه و امریکا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا مبنی بر افزایش حقوق گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه که منجر به افت شدید لیر شد و همچنین دستگیری اندرو برانسون، کشیش امریکایی توسط پلیس ترکیه تیره گردیده است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала