روسیه در لبنان: آیا روسیه نفوذ خود را توسعه خواهد بخشید، تا از جنگ بین «حزب الله» و اسرائیل جلوگیری نماید؟

© Sputnik / Maxim Blinovآیا روسیه نفوذ خود را توسعه خواهد بخشید، تا از جنگ بین «حزب الله» و اسرائیل جلوگیری نماید؟
آیا روسیه نفوذ خود را توسعه خواهد بخشید، تا از جنگ بین «حزب الله» و اسرائیل جلوگیری نماید؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طارق دیلاوانی (Tariq Dilawani) در مطلب منتشره در نشریه «الصوت» اردن می نویسد، روسیه در لبنان، آیا روزی خواهد رسید، وقتیکه ما خواهیم دید که نیروهای روسیه در بیروت از منافع خود در منطقه دفاع خواهند کرد؟ حالا نیروهای وفادار به حکومت سوریه کنترول خود را بر بخش زیادی خاک سوریه احیا کرده است.

استراتیژیستان اسرائیلی یکبار دیگر توجه شان را بر جنگ با «حزب الله»، متحد کلیدی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، متمرکز ساخته اند. آخرین جنگ بین اسرائیل و «حزب الله» در سال 2006 صورت گرفته بود. این جنگ به آرامش، بیش از ده ساله در سرحد شمالی اسرائیل منجر شد.

ولی در جریان ده سال اخیر «حزب الله» ذخایر تسلیحات جنگی خود را بطور قابل ملاحظه افزایش داده و آنها را بهبود بخشیده و همچنان وضعیت سیاسی خود را در لبنان بهتر ساخته است. جنگ نو میتواند به اساس یک سلسله علل مشتعل گردد و هر طرف از لحظه ضعف جانب دیگر استفاده خواهد کرد.

© AFP 2023 / Mahmoud Zayyatرژیم ایران فقط تهدید میکند
رژیم ایران فقط تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
رژیم ایران فقط تهدید میکند

استراتیژیستان اسرائیلی در مورد امکان جنگ نو با «حزب الله» در لبنان و سوریه شک ندارند. اما آنها این سوال را مطرح می سازند که روسیه، شریک نظامی ایران و «حزب الله» در سوریه، نسبت به چنین منازعه از خود چه عکس العمل نشان خواهد داد.

روسیه در لبنان. آیا ما راجع به چنین امکان چیزی میدانیم؟

اسرائیل چندی قبل حملات خود را بر «حزب الله» در لبنان و سوریه فعال ساخته، ولی تا به حال توانسته مصالحه شکنند با کرملین را، اکثراً از برکت مناسبات شخصی نیتان یاهو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، حفظ نماید. تا به حال روسیه راجع به این حملات اسرائیل بر دمشق خاموشی اختیار نموده بود و بطور کل، سوریه محاسبات خودی دارد که عواقب خواهد داشت.

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر چه چیز در پشت ملاقات عاجل نیتانیاهو با رئیس جمهور روسیه قرار دارد؟
چه چیز در پشت ملاقات عاجل نیتانیاهو با رئیس جمهور روسیه قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
چه چیز در پشت ملاقات عاجل نیتانیاهو با رئیس جمهور روسیه قرار دارد؟

این منظره در جنگ آینده بدون تغییر باقی مانده نمی تواند. مبارزه شدید بین اسرائیل و «حزب الله» با منافع روسیه ضدیت دارد. مسکو در صورت در موقعیت بهتر قرار خواهد گرفت، اگر آزادی عمل طرفین را محدود سازد و در خاتمه بخشیدن منازعه کمک نماید. روسیه در لبنان — بیشتر شایعه نسیت، بلکه واقعیت است که از شرایط جیوپولیتیکی در منطقه ناشی میگردد.

کرملین میتواند از جنگ برای بهبود موقعیت و نفوذ خود در شرق نزدیک استفاده نماید. نظر به ثبات اوضاع در سوریه رقابت بین روسیه و ایران تقویت شده است. کرملین میخواهد به هر طریق منافع خود را در سوریه و منطقه در هرنوع آرایش بعدی سیاسی، حتی اگر اسد بیش از آن رهبر سوریه هم نباشد یا دولت فدرالی گردد، حفظ نماید.

© AP Photo / Bilal Husseinتحولات در شرق نزدیک و نقش روسیه
تحولات در شرق نزدیک و نقش روسیه - اسپوتنیک افغانستان
تحولات در شرق نزدیک و نقش روسیه

دقیقاً به عین ترتیب ایران نیز جهت حفظ قدرت خود در لبنان از طریق «حزب الله» تلاش می ورزد که با اسرائیل مقابله مینماید. روسیه بسیار خوب میداند که هر گونه جنگ بین «حزب الله» و اسرائیل به از دست رفتن مواضع روسیه در منطقه نسبت بی نظمی منجر خواهد گردید که بوجود خواهد آمد.

از همینرو امروز دو راه حل دیده میشود: یا باید از جنگ در مرحله اولی جلوگیری شود، یا در اوضاع در منطقه، بصورت مشخص در لبنان، مداخله کرد و «الولی الفقیه» را کاملاً نابود کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала