نجات جنگجویان داعش در 2 ساعت و اما نجات مردم غزنی؟

© Sputnik / Stringerنجات جنگجویان داعش در 2 ساعت و اما نجات مردم غزنی؟
نجات جنگجویان داعش در 2 ساعت و اما نجات مردم غزنی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فاصله ی کابل و شهر غزنى در حدود 120 كيلومتر بيشتر نيست.

رد سقوط فرماندهی پولیس غزنی - اسپوتنیک افغانستان
رد سقوط فرماندهی پولیس غزنی
به گزارش اسپوتنیک، فاصله ی کابل و شهر غزنی حدود 120 کیلوم متر است، اما طی نزدیک به یک روز هيچ كمک هوايى و زمينى از سوى كابل فرستاده نشد، تا اينكه سرانجام شهر غزنى بجز ساختمان ولايت سقوط كرد و گروهى از مردم بى دفاع و مدافعان راستين و فداكار نظامى افغانستان کشته شدند و دارايى هاى دولتى و خصوصى به آتش كشيده شد.

پس از حدود سيزده ساعت كه شهر غزنى به تصرف طالبان درآمد نيروى كمكى از كابل به غزنى رسيد و درگيرى ها مجددا شروع و برخى مناطق شهر دوباره به تصرف نيروهاى دولتى درآمد و اما در روز سوم درگیری ها شدید شد و شهر غزنی به شهر سوخته تبدیل شد. درحالیكه حافظه مردم افغانستان نجات دادن جنگجويان داعش را در ظرف زمانى دو ساعت توسط هليكوپترهاى دولتى از ولسوالى درزآب فراموش نكرده است.

این روز ها یکی از مواردی که توجه بیشتر را جلب و انگشت انتقاد را جانب حکومت بلند کرده است، انتقال افراد تسلیم شده داعش یا «دولت اسلامی» توسط حکومت از فاریاب است.
ظاهر قضیه این طور است که در نبرد میان داعش و طالبان که هردو جریان‌های تندرو‌ و به هیچ عنوان پابند به اصول نیستند، داعشیان شکست خورده و در نهایت به دولت افغانستان تسلیم شدند.
انتقادها زمانی از دولت افغانستان و پشتیبانان خارجی اش به اوجش می رسد، که سه روز است که جنگ در غزنی ادامه دارد و دولت نتوانسته نیروهای کمکی را به این شهر برساند و شهر و مردم این شهر را از سوختن و مردن در اثر گلوله باری ها و یا گرسنگی و تشنگی نجات بدهند.

پس از سه روز جنگ، شهر غزنی به شهر ارواح تبدیل شده و بیش از 250 نفر کشته و زخمی در درمانگاه ها و کوچه ها است و ساختمان های دولتی و خانه ها و ساختمان های تجارتی توسط طالبان به آتش کشیده شده است.

در همین حال، جنرال یفتلی پاکستان را متهم به طراحی حمله به غزنی نموده، می گوید: پاکستان تختۀ خیز تروریزم بین‌المللی است، هر کس که از هرجایی می‌آید، اول به پاکستان می‌آید، پس از آنکه آنجا مسلح و تجهیز شدند، به افغانستان می‌آیند و به جنگ روی می‌آورند، حمایت اساسی که در ظاهر وجود دارد، آی.اِس.آی پاکستان قرار دارد.

ادعای دو طرف

پس از سه روز جنگ حرف های حکومت، نمایندگان مردم غزنی در مجلس، بیجا شدگان این شهر و طالبان هیچ هم خوانی با هم ندارند.

سخنگویان دولت افغانستان از بازپس گیری پاسگاه ها سخن می زند، اما طالبان از پیشروی و گرفتن پاسگاه های جدید سخن می زنند.

در همین حال، شبکه های مخابراتی و رسانه ها ارتباط شان به گونه کلی در غزنی قطع است، اما نخستین گروهی از بیجا شدگان شهر غزنی امروز به کابل رسیدند.

آنان می افزایند، که طالبان شمار زیادی از ساختمان های دولتی و برخی از حوزه های امنیتی را به آتش کشیده اند.

آنان می گویند، که قیمت یک قرص نان از 40 تا 45 افغانی است و آن هم به بسیار مشکل پیدا می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала