جزئیات دیدار غنی با دوستم؛ از ائتلاف بزرگ ملی تا رهایی قیصاری

© Photo / Enayatullah Babur Farahmand FBجزئیات دیدار غنی با دوستم؛ از ائتلاف بزرگ ملی تا رهایی قیصاری
جزئیات دیدار غنی با دوستم؛ از ائتلاف بزرگ ملی تا رهایی قیصاری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی در حضور رئیس اجرائیه و معاون دوم ریاست جمهوری با جنرال عبدلرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری پس از برگشت وی به کابل دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ظهر امروز (دوشنبه، ۸ اسد) با جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری پس از برگشت وی از ترکیه دیدار و گفتگو نمود.
عنایت الله بابر فرهمند، رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری با نشر یک خبرنامه در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است که در این دیدار، پیرامون اوضاع جاری کشور و منطقه و دریافت راه‌های حل مشکلات جاری در افغانستان بحث های همه جانبه صورت گرفت.
به گفته فرهمند در این دیدار روی برگزاری انتخابات به موقع و شفاف در کشور تأکید و خاطرنشان شده است که این انتخابات بر اوضاع مملکت اثرگذار خواهد بود.
آقای فرهمند در ادامه نوشته است که در این دیدار همچنین یادآوری شده که صلح برای مردم افغانستان که جنگ های ۴۰ ساله آنها را شدیداً زیانمند کرده است، یک ضرورت مبرم می باشد و باید روند گفتگو با مخالفین دولت افغانستان برای رسیدن به این آرمان بزرگ تسریع شود.
او افزوده که تشکیل ائتلاف بزرگ افغانستان نیز از مسایل دیگری بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت و معاون اول ریاست جمهوری در این رابطه اشاره کرد که جریان‌ها و ائتلاف های سیاسی یکی از دستاوردهای دموکراسی در افغانستان است و این ائتلاف برای آوردن اصلاحات در جهت تحکیم نظام است نه در مخالفت با آن.
همچنین به گفته رئیس دفتر معاون ریاست جمهوری، موضوع دستگیری نظام الدین قیصاری و همراهانش که مدتی است در زندان امنیت ملی به سر می برند نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفته و معاون اول ریاست جمهوری بر رهایی او همراهانش تأکید کرده است.

 قابل ذکر است که معاون اول ریاست جمهوری پس از دیدار با رئیس جمهور غنی به دفتر کارش حضور یافت و با رئیس، معاون دفتر و مشاورانش دیدار کرد.
معاون اول ریاست جمهوری دیدارش را با رئیس جمهور کشور بسیار دوستانه و سودمند خوانده و افزوده است که مسایل مهم مملکت و راه های دست‌یابی بر مشکلات جاری در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که روز گذشته بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش اسلامی به طلوع نیوز گفته بود که جنرال دوستم تاهنوز نتوانسته با رئیس‌جمهور غنی و نظام‌الدین قیصاری ملاقات کند.

از سویی هم، روز گذشته شماری از هواداران نظام‌الدین قیصاری و بستگان افرادی که با او در بازداشت به سر می‌برند، در برابر دفتر کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان، اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها شدند.
برگشت جنرال دوستم از ترکیه به کابل و آزادی نظام‌الدین قیصاری، نماینده‌ی جنرال دوستم در شمال افغانستان، از خواسته های اصلی اعتراض ۲۰ روزه‌ی هواداران آقای دوستم در شمال بود، اما به رغم بازگشت جنرال دوستم، نظام‌الدین قیصاری هنوز آزاد نشده و در مهمان‌خانه‌ی امنیت ملی به سر می‌برد. 
مقامات افغانستان در سال ۲۰۱۶ تحقیقات را در مورد بدرفتاری جنسی دوستم بر احمد ایشچی را آغاز کردند، اما دوستم را مورد اتهام قرار ندادند و اظهارات وی را نیز نگرفتند. 
برخی عدم اقدام دولت علیه دوستم را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی‌ توسط شبه‌نظامیان مسلح وفادار به دوستم می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала