گول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر گول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند
گول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور روسیه به همه به خاطر برگزاری موفقانه مسابقات قهرمانی فوتبال و نقش بر آب شدن افسانه ها و پیش داروی ها بر ضد مردم روسیه تبریک گفت.

رودریگو فیرناندیس (Rodrigo Fernández) در مطلب منتشره در روزنامه «El Pais» اسپانیه می نویسد، هواداران فوتبال روسان را غمگین، غیرانسانی و بدبختان زشت تصور میکردند. ولی بسیاری چیزهای غیرمنتظره در این مسابقات قهرمانی در انتظار هواداران فوتبال قرار داشتند: از آنها، برخلاف، در همه شهرهای که در آنها مسابقات جام جهانی برگزار میشدند، اکثراً مردمان آزاد و مهربان استقبال نمودند.

© REUTERS / Gleb Garanichگول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند
گول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند - اسپوتنیک افغانستان
گول پوتین: همه افراطیون ناپدید شدند، ولی ستدیوم ها پر بودند

راه یافتن تیم منتخب روسیه به مسابقات یک چهارم فاینل به ظفر واقعی برای روسیه مبدل گشت، ولی چهره مثبت کشور میزبان و سازمانده این مسابقات قهرمانی که در اواخر مسابقات بوجود آمد، از همه مهمتر ثابت گردید. فعالیت های تندروان که معمولاً در مسابقات اروپایی بی نظمی ها ایجاد میکنند، وجود نداشت؛ در ستدیوم ها جای خالی موجود نبود؛ شبکه اقتصادی و ترانسپورت به بسیار خوبی کار میکرد و سازمان دهندگان سعی می ورزیدند سیاست را خارج از چارچوب مراسم ورزشی کنار بگذارند. این بر دیدار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از مسابقات نیز تائثیر گذاشت: او فقط در مسابقه اولی و نهایی حضور داشت.

دو هراس عمده از امکان عمل تروریستی از جانب «دولت اسلامی» (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) به مثابه انتقام جویی به خاطر ورود نیروها به سوریه به طرفداری از بشار اسد و تندروان یادشده وجود داشت. فعالیت های هواداران تندرو از برکت همکاری بین ادارات امنیتی کشورهای شرکت کننده خنثی شدند.

مسابقات جام کانفدراسیون در سال 2017 به مثابه تمرین برای مسابقات قهرمانی جام جهانی خدمت نمود و روسیه آنگاه به انتقادات گوش کرد و برخی کاستی ها را رفع نمود. هواداران در جریان سه ساعت قبل از مسابقات به ستدیوم ها وارد شده میتوانستند و خروج تماشاه چیان بسیار عالی سازمان دهی شده بود.

پاسپورت مشخص اسمی هوادار که به مثابه کارت بازدید از کشور استفاده میشد، بسیار موثر ثابت شد: این سند ویزا را تعویض کرد و حق استفاده مجانی از ترانسپورت عامه و شرکت در مراسم فرهنگی را میداد. تندروان روسی که باعث ترس برخی حکومت ها، بطور مثال، انگلستان میشد که به هواداران خود مشوره میداد که به روسیه نه روند، چون از برخوردها بین هواداران از کشورهای مختلف هراس داشتند، یا اصلاح شدند، یا به اشخاص بی ضرر مبدل گشتند. عین کار با ناسیونالیستان و نفرت کنندگان از بیگانگان که باید بر نمایندگان اقلیت های هم جنس بازان حمله ور میشدند، رخ داد.

ولادیمیر پوتین در روز شنبه در بولشوی تیاتر گفت:« ما به خاطر میلیون ها حرف های خوب که مهمانان مسابقات قهرمانی به آدرس روسیه و مردم ما اظهار داشته، سپاسگذاریم. ما خوشحالیم که مهمانان ما همه چیز را با چشمان خود دیدند و اینکه افسانه ها و پیش داوری ها فروریختند».

© Sputnik / Sergey Guneyev /  مراجعه به بانک تصاویر مسابقات قهرمانی فوتبال جهان بسیار عالی بودند
مسابقات قهرمانی فوتبال جهان بسیار عالی بودند - اسپوتنیک افغانستان
مسابقات قهرمانی فوتبال جهان بسیار عالی بودند

در همه 11 شهر ستدیوم ها پر بودند. ولی حالا در برابر مقامات مشکل نگهداری آنها برای برگزاری مسابقات سپورتی مطرح است، تا سرمایه گذاری های عظیم برحق ثابت گردند: روسیه طی پنج سال اخیر جهت مسابقات جام جهانی 12 میلیارد یورو مصرف کرده است.

با وجود برخی حوادث کوچک، در مسابقات قهرمانی جام جهانی فضای جشن وجود داشت. سویسی جانی اینفانتینو رئیس FIFA، عقیده بسیاری ها را، با این گفته، اظهار داشت که مسابقات قهرمانی جام جهانی تصورات غرب راجع به روسیه را تغییر داد و ثابت ساخت که «گرم و مهمانواز» بوده میتواند. حالا بسیارها این سوال را مطرح می سازند که آیا این چهره مدت زیادی دوام خواهد کرد یا نه؟ اولگا گولادیتس معاون صدراعظم روسیه عقیده دارد که مسابقات قهرمانی جام جهانی در تخریب طرز تفکر کهن کمک نمود و، طبق محاسبات او، به افزایش تعداد توریستان به اندازه 15% در سال آینده منجر خواهد شد.

برای بسیاری تحلیلگران، بطور مثال افگینیا زوینکو از مرکز کارنیگی مسکو، چیزی غیرمنتظره رخ داد:« روسیه در برابر جهان به جهت نورمال قرار گرفت. کشور با حسن نیت با شهر بزرگ — پایتخت کثیرالمله. معجزه عمده مسابقات قهرمانی جام جهانی — این توانایی کشور در مورد نورمال بودن است». معجزه در اینست که ملت روس میخواست به جهان برآید و بیش از این نمی خواهد برای همه کشورهای دیگر ترس آور باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала