آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟

© Sputnik / Sergey Mamontovآیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟
آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات ایرانی میگویند که ایران حق خروج از برجام را دارد اما این کار را نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که ایران در نشست وزرای امور خارجه حاضر در برجام ضمن تاکید بر پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد با وجود اینکه ایران حق خروج از توافق هسته ای را دارد، دست به این اقدام نخواهد زد.

لاوروف: «ایران به درخواست دیگر کشورهای حاضر در برجام، مبنی بر باقی ماندن در این برنامه، پاسخ مثبت داد. بدون شک، این بدان معنی است که ایران همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد، گرچه وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان ساخت که اقدام یکجانبه امریکا در واقع سبب شکست برجام شد، بنابراین ایران نیز به طور رسمی حق دارد از این توافق خارج شود. اما ما از این حق استفاده نخواهیم کرد.»

آقای لاوروف افزود که تمام کشورهای حاضر در گروه ۴+۱ (روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و چین) از این موضع استقبال کردند. 

سرگئی لاوروف در بخش دیگر از سخنان خود گفت که تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز برای انتقال نفت به کشورهای دیگر در جلسه امروز وزرای امور خارجه حاضر در برجام مورد بحث قرار نگرفت.

قابل یادآوری است، چندی پیش عباس عراقچی، معین سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که با توجه به نبود چشم‌اندازی روشن برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام، احتمالاً ایران از این توافق خارج خواهد شد.

در تاریخ ۸می، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود.  

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала