بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین

CC BY 3.0 / TUBS / بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین
بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لینی وینتیر (Lene Winther) در نشریه «Berligske»، چاپ دنمارک می نویسد، روز در اردوگاه قبل از سپیده دم آغاز میشد. ابتدا عمر بیکالی (Omir Bekali) باید سرود ملی چین را اجرا میکرد.

ساعت 7:30 بیرق چین برافراشته میشد و بعد از آن او و در حدود 1000 باشنده اردوگاه را در صنوف جمع میکردند، جای که آنها آهنگ های سرخ، مانند «بدون حزب کمونیست چین نوین وجود ندارد»، از یاد میکردند. قبل از صرف غذا به همه امر میکردند به یک صدا فریاد زنند:«سپاس از حزب! سپاس از میهن! سپاس از رئیس شی!»

اگر او سرکشی میکرد، او را به توقیف خانه روان میکردند و یا برای ساعت ها به ایستاده شدن رو به دیوار مجبور می ساختند. عمر بیکالی، مسلمان 42 ساله از قزاقستان، بطور مفصل قصه خود را به آژانس فرانس پرس بیان داشته که به یگانه رسانه در جهان مبدل گشته که به کاری موفق شده، تا شخصی که نام خود را گرفته به درمیان گذاشتن خاطرات خود راجع به اقامت در اردوگاه تربیه مجدد که در ایالت سینزیان چین در سال گذشته بوجود آمده، موافقه نموده است.

© AP Photo / Ng Han Guanاویغور عمر بیکالی
اویغور عمر بیکالی - اسپوتنیک افغانستان
اویغور عمر بیکالی

ایالت شمال-غربی چین، به عقیده ناظران و گروپ مدافعان حقوق بشر، طی سال اخیر به یکی از مناطق مبدل گشته که پولیس دولتی آن را بصورت پیگیر به زندان سرگشاده مبدل ساخته، جای که عملاً هیچکس از شبکه نظارت عالی تخنالوژیکی مقامات پنهان شده نمی تواند. اگر تو اندکترین گام نادرست برداری، ایستگاه دیگر تو میتواند زندان یا اردوگاه تربیه مجدد گردد که در آنها اشخاص، اگر بر قصه های شاهدان عینی باور نمود، مورد تربیه ایدیولوژیکی قرار میگیرند، تا تابع حزب کمونیست چین باشند.

خبرنگار Berlingske خود با شاهدان عینی صحبت نموده که همه تائید میکنند، ولی جرئت صحبت علنی، گرفتن نام خود را ندارند، به خاطریکه از مجازات از جانب رژیم چین هراس دارند.

مایا وانگ (Maya Wang)، کارمند ارشد علمی در هیومن رایتس واچ (Human Rights Watch) در هانکانگ میگوید:« ما میخواهیم بگوئیم که سینزیان امروز — منطقه بسیار سرکوب شده در جهان است که فقط کوریای شمالی از آن (در این عرصه) پیش می باشد».

سینزیان در گوشه انتهای غربی چین قرار دارد، شهر کاشغر در جنوب این ایالت، نسبت به پیکن، به بغداد نزدیکتر قرار دارد. این منطقه غربی چین سرزمین صحراها و کوهستانات است. زمانیکه طیاره در شهر اورومچی، پایتخت ایالت بر زمین فرود آمد، تو می بینی که همه چیز زرد، خشک و بادبرده است. در اینجا 21 میلیون نفر زندگی میکنند که 10 میلیون آن مسلمانان اویغور اند که به یکی از زبان های ترکی صحبت میکنند و چهره ظاهری آنها از بزرگترین گروپ نژادی چین — چینایان خان — تفاوت دارد.اویغوران 46% باشندگان 21 میلیونی سینزیان و چینایان خان 40% جمیعت ایالت را تشکیل میدهند. چینایان خان — گروپ ملیتی مسلط در چین محسوب میشود.

© REUTERS / China Dailyبیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین
بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین - اسپوتنیک افغانستان
بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین

این ایالت برای رژیم چین مهمترین منطقه استراتیژیک است، به خاطریکه بزرگ ترین منطقه نفت و گازخیز در چین می باشد و در پروژه «راه ابریشم» رئیس جمهور شی جینپین جایگاه بسیار مهم احراز میکند و اتصال چین را با دیگر مناطق جهان توسط شبکه اقتصادی پیشبینی میکند.

مقامات در همینجا سیستم های پیشرفته نظارت را، خاصتاً برای آن استفاده میکنند، تا بر مردم مسلمان ترک زبان اقلیت اویغور که رژیم چین به مثابه محیط تغذیوی جدایی طلبی و تروریزم اسلامی بررسی میکنند، نظارت نمایند.

مقامات از شیوه های مختلف نظارت استفاده میکنند. سازمان Human Rights Watch آن شیوه های را افشا کرده که مقامات به کمک آنها معلومات بیومتریک — مانند نمونه های DNK،  سکان نمودن روی، گرفتن نشان انگشت و نمونه صدای باشندگان، جمع آوری میکنند. هدف آنها —  سهلترساختن شناسایی مردم می باشد، وقتیکه آنها در جوار کمره نظارت عبور میکنند که در همه جا نصب شده اند.

در سال 2009 در سینزیان شدیدترین ناآرامی ها رخ داد. برخوردهای شدید بین اویغوران و چینایان ملیت خان که امروز کمتر از نیم جمیعت ایالت را تشکیل میدهند، مشتعل شدند. کاسه صبر اویغوران بعد از آن لبریز شد، وقتیکه اویغوران در مناطق دیگر چین کشته شدند. در خیابان های گردآلود شهر اورمچی نبردها آغاز شدند، 197 نفر کشته شدند و تقریباً 2000 نفر دیگر زخمی شدند. در سال 2014 در مناطق دیگر چین عملیات بنام «جنگ مردمی با ترور» آغاز شد، تا افراطیت را ریشه کن سازد.

ادریان سینز(Adrian Zenz)  در مکتب اروپایی فرهنگ و الهیات (European School of Culture and Theology)   در کورنتال در جرمنی سیاست اتنیکی چین را در تبت و سینزیان مطالعه میکند. او معلومات داد:« در مارچ سال 2017 چین کوانگوو در این لحظه بی رحمترین عملیات علیه مسلمانان با زندانی ساختن صدها هزار مسلمان و اعزام آنها به اردوگاه های تربیه مجدد آغاز کرد».

© REUTERS / China Dailyبیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین
بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین - اسپوتنیک افغانستان
بیست روز در اردوگاه تربیه مجدد برای اویغوران در چین

عمر بیکالی را بعد از هشت ماه زندان ناگهان آزاد ساختند. در تاریخ 4 دسمبر سال گذشته او توانست از چین برود و به خانه خود در قزاقستان برگردد.

ابتدا او نمی خواست، تا ژورنالیستان آژانس فرانس پرس قصه او را بطور علنی بیان کنند. او هراس داشت که والدین و خواهرش که در سینزیان مانده، بازداشت خواهند کرد. ولی، در بهار امسال، ابتدا خواهر او، بعداً، پدر و بالاخره، مادرش نیز به اردگاه تربیت مجدد روان کردند. آنگاه عمر بیکالی به ژورنالیستان آژانس فرانس پرس گفت:«من هیچ چیزی برای از دست دادن ندارم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала