بازپس‌گیری بندر آی‌خانم توسط نیروهای اردوی ملی افغانستان

© AP Photo / Najim Rahimبازپس‌گیری بندر آی‌خانم توسط نیروهای اردوی ملی افغانستان
بازپس‌گیری بندر آی‌خانم توسط نیروهای اردوی ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع امنیتی در شمال افغانستان، اعلام کرده اند که بندر آی‌خانم در ولسوالی دشت قلعه تخار و در مرز با تاجیکستان، از کنترول طالبان خارج شده و دوباره به دست دولت افتاده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، دفتر رسانه‌ای فرقه ۲۰ پامیر با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در نتیجه عملیات مشترک نیروهای امنیتی در ولسوالی دشت قلعه‌ ولایت تخار، منطقه مرزی آی‌خانم و روستاهای خندان، چاکه، آلنگ، بای دینگک، عرب کاکل و شورتوغی از وجود طالبان پاک‌سازی شده‌است.

در این خبرنامه آمده است که در جریان این عملیات، ۱۰ نیروی طالبان کشته و ۱۵ تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته (شنبه، ۹ سرطان)، گروه طالبان با حمله به منطقه مرزی آی‌خانم در مرز افغانستان و تاجیکستان در ولایت تخار، این گمرک را تصرف کرده و به آتش کشیدند.

گمرک مرزی آی‌خانم میان افغانستان و تاجیکستان یکی از گذرگاه‌های مهم میان دو کشور است و بخشی از کالاهای تجارتی از این طریق تبادله می‌شود که دولت افغانستان در شش ماه گذشته حدود ۱۳ میلیون افغانی (نزدیک به ۲۰۰ هزار دالر) از آن درآمد داشته است.

اکنون انتقال اموال میان افغانستان و تاجیسکتان از طریق قایق‌های کوچک چوبی انجام می‌شود، هفته گذشته حکومت افغانستان و تاجیکستان توافق کردند که برای ایجاد سهولت بیشتر، پلی بر فراز رودخانه مرزی میان دو کشور ساخته شود که هزینه ساخت آن حدود ۱۶ میلیون یورو اعلام شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала