جنبش روشنایی: راه حل، تقسیم شدن غزنی به ولایت‌های سه گانه است+ویدیو

© Photo / کسراجنبش روشنایی: راه حل، تقسیم شدن غزنی به ولایت‌های سه گانه است+ویدیو
جنبش روشنایی: راه حل، تقسیم شدن غزنی به ولایت‌های سه گانه است+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای جنبش روشنایی امروز شنبه در راه پیمایی در اعتراض به حوزه‌یی شدن انتخابات در غزنی، گفتند که راه حل، تقسیم شدن غزنی به سه و یا هم دو ولایت مستقل، است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، ادامه‌ی جنجال‌ها بر سر چگونگی برگزاری انتخابات در غزنی، جنبش روشنایی را بار دیگر وارد صحنه کرده است.
این جنبش حکومت را به حذف یک قوم از رده‌های تصمیم‌گیری متهم کرده افزوده است که حکومت اراده‌ی برای برگزاری انتخابات شفاف ندارد.
در بخشی از اعلامیه این جنبش آمده است: "کوچک کردن حوزه انتخاباتی غزنی برخلاف قانون انتخابات بارزترین نشانه برخورد دوگانه حکومت و نشان روشن تبعیض سیستماتیک علیه شمار خاصی از شهروندان است. این تصمیم حکومت هرگز پذیرفتنی نیبوده و جنبش روشنایی به برگزاری انتخابات غزنی مطابق قانون انتخابات تاکید دارد مگر اینکه حکومت، غزنی را بجای تقسیم به حوزه‌های انتخاباتی، به ولایت های سه گانه یا حد اقل دو ولایت تقسیم کرده و انتخابات آن را استثناان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند".

داوود ناجی، عضو شورای عالی این جنبش در اعتراضی در کابل گفت همچنان گفت که شناسنامه‌های جعلی در منطقه‌های خاصی توزیع می‌شود تا انتخابات سازماندهی شود.
همزمان تحصن مخالفان طرح حوزه‌یی شدن انتخابات در غزنی وارد سومین روز شد.
این معترضان تصمیم حکومت برای حوزه‌یی ساختن انتخابات در غزنی را خلاف قانون اساسی می‌دانند و حکومت را به برخورد دوگانه با شهروندان متهم می‌کنند.
اما عارف نوری، سخنگوی والی غزنی از تهدید‌های امنیتی در برابر این تحصن کننده‌ها خبر می‌دهند و از این معترضان می‌خواهند که صدای شان را در مرکز به گوش مسوولان برسانند.
این درحالی است که در برابر معترضانی که برای حوزه‌یی شدن انتخابات در این ولایت خیمه‌ی تحصن برپا کردند، در دو ونیم ماه، حتا یک بار هم حرفی از تهدید به میان نیامد.
در کنار این به گفته دفتر رسانه‌یی فرماندهی پولیس غزنی، روز گذشته پولیس توانست دو حلقه ماین را از نزدیکی خیمه تحصن این معترضان در شهر غزنی، از یک جاده کشف و خنثی کند.
از سوی هم جعفر مهدوی، یکی از نمایندگان در مجلس گفت که تا جای که دیده می شود حکومت اراده برای برگزاری انتخابات شفاف ندارد.
اعضای جنبش روشنایی همچنان تاکید می‌کنند که روند صلح حکومت مشکوک است و مردم از آمدن جنگجویان طالبان به شهرهای بزرگ و ماندن شان در این شهرها، نگران اند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала