بودجهٔ ۸ ملیارد دالری و وضعیت مواد مخدر افغانستان

© AP Photo / David Guttenfelderبودجهٔ ۸ ملیارد دالری و وضعیت مواد مخدر افغانستان
بودجهٔ ۸ ملیارد دالری و وضعیت مواد مخدر افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش سیگار نشان می‌دهد که از آغاز عملیات ایالات متحده امریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط طالبان، امریکا تا به حال در تلاش‌ها برای از بین بردن کشت خشخاش (کوکنار) و با هدف کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان ۸.۶ میلیارد دالر مصرف کرده است اما افغانستان در حال حاضر هم بزرگترین تولید کننده‌ تریاک در جهان شمرده می‌شود.

حنیف دانشیار، سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در گفتگو با اسپوتنیک دربارهٔ این‌که پول ادعا شده توسط "سیگار" در افغانستان چگونه به مصرف رسیده است و آیا با وزارت مبارزه با مواد مخدر در چگونگی مصروف این بودجه هماهنگی شده است یا خیر، می‌گوید:

«کشورهای مختلف جهان با حکومت افغانستان کمک‌هایی در مبارزه علیه مواد مخدر داشته اند و ایالات متحده امریکا بیشترین کمک را در این عرصه انجام داده است اما پول ادعا شده توسط سیگار که گویا ۸ اعشاریه ۶ میلیارد دالر در افغانستان در مبارزه علیه مواد مخدر مصرف کرده است ما این ادعای شان را نمی‌پذیریم به دلیل این که با حکومت افغانستان و با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر چگونگی مصرف این بودجه و برنامه‌ریزی جهت مصرف آن هماهنگی صورت نگرفته است. در حدود بیش از ۳۰۰ ملیون دالر که ایالات متحده امریکا در مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان کمک کرده اند این مقدار پول کمک شده را تایید می‌کنیم که این مبلغ پول کمک شده (بیش از ۳۰ میلیون دالر) یا با هماهنگی حکومت افغانستان به مصرف رسیده شده است یا از طریق حکومت افغانستان به مصرف رسیده و مبلغ ۸.۶ میلیارد دالر که سیگار ادعا کرده است این پول از طریق سیستم حکومت افغانستان و یا در هماهنگی حکومت افغانستان به مصرف نرسیده و ما این مسوولیت را نمی‌پذیریم».

روش‌های قاچاق مواد مخدر از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
روش‌های قاچاق مواد مخدر از افغانستان

نظر به راپور نو اداره سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان «سیگار» در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۲۸ هزار هکتار زمین در افغانستان خشخاش (کوکنار) کشت شده بود که نسبت به یک سال قبل آن ۶۳ درصد بیشتر است و از سال ۲۰۰۲ به این سو بیشترین مقدار در یک سال می‌باشد.

سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، دو عامل در این راستا را تقاضای گستردهٔ مواد مخدر افغانستان در کشورهای جهان و وجود داشتن راه‌های امن ترانزیت مواد مخدر در منطقه می‌داند:

«اگر تقاضای مواد مخدر افغانستان در جهان و راه‌های امن ترانزیت کشورهای منطقه وجود نداشته باشد بدون شک قیمت مواد مخدر افغانستان بسیار پایان آمده و مردم علاقه‌مندی خود را به کشت خشخاش (کوکنار) و کار برای تولید مواد مخدر از دست می‌دهند.»

همچنان در این گزارش «سیگار» آمده است که مقدار تریاکی که سال گذشته در افغانستان حاصل شده از آن میتوان ۹۰۰ تن هرویین خالص با کیفیت صادراتی تولید نمود که پول در آمد آن به افزایش جنگ‌ها در هر گوشه و کنار افغانستان کمک خواهد کرد.

به گفتهٔ آقای دانشیار در افغانستان بیش از ۳۲۸ هزار هکتاز زمین برای کشت مواد مخدر اختصاص یافته است. او می‌افزاید:

«وزارت مبارزه علیه مواد مخدر درهماهنگی و همکاری نزدیک با دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، یک سروی را که در خصوص دریافت آمار واقعی و ارقام تازه از کشت و تولید مواد مخدر در سال ۱۳۹۶  مطابق به ۲۰۱۷ میلادی راه اندازی نموده بود، براساس این سروی، مجموع ساحات تحت کشت کوکنار در افغانستان  ۳۲۸ هزارهکتار زمین را احتوا می‌کند که ۶۳ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد این سروی توسط وزارت مبارزه علیه مواد مخدر بسیار دقیق با همکاری با دفتر (UNODC) شده در این (آمار) مشکل وجود ندارد و این ارقام را ما تایید می‌کنیم.

ولایات ناامن بیشترینه مراکز کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان استند. به گفتهٔ آقای دانشیار بیشترینه تولید مواد مخدر در ولایت هلمند صورت می‌گیرد.

«ولایتی که بیشتر نا امنی را در آن شاهد استیم، در آن ولایت فرصت کشت مواد مخدر و کارگاه‌های مواد مخدر نیز موجود است. متأسفانه که می‌توان گفت در راس ولایت هلمند است که در این ولایت بیشترین مشکل امنیتی را داریم. بعد ولایت بادغیس می‌باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر بیشترین مشکل امنیتی سردچار این ولایت شده است و به همین قسم فراه، ارزگان، کندهار، فاریاب، ننگرهار و بدخشان ولایت‌هایی استند که از لحاظ امنیتی در این ولایات مشکل داریم و متأسفانه فرصت‌های کشت و کار مواد مخدر در این ولایات وجود دارد.»

جزئیات کشت کوکنار در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان قرار ذیل بوده است، در زون جنوب ۶۰ درصد، زون غرب ۱۷ درصد، زون شمال  ۱۳ درصد، زون شرق ۷ درصد، زون شمال‌شرق ۳ درصد و زون مرکز ۰.۴ درصد از مجموعه کشت خشخاش (کوکنار) را احتوا می‌نماید، در سال ۲۰۱۷، ده ولایت افغانستان عاری از کشت خشخاش (کوکنار) می‌باشد ولایاتی که قبلاً عاری از کشت کوکنار شده بودند در سال جاری کاهش کشت کوکنار را نشان می‌دهد. در زون مرکز ولایت غزنی با داشتن ۱۰۲۷هکتار زمین، در زون شرق یعنی ولایت نورستان با داشتن ۱۲۱ هکتار زمین و در زون شمال ولایت سمنگان با داشتن ۳۴۲ هکتار زمین عاری بودن خویش را از دست داده اند. در حال‌که در سال ۲۰۱۶ این ولایات عاری از کشت کوکنار بودند.

حنیف دانشیار، سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در مورد شمار معتادان در کشور می‌گوید:

"در سال ۲۰۱۶ وزارت مبارزه علیه مواد مخدر یک سروی را به همکاری با اداره "INL" (مبارزه با جرایم و تطبیق قانون امریکا) در سراسر افغانستان انجام داد که این سروی شامل سه نوع تست داشتیم تست مو، لعاب دهان و ادرار بود که نشان داد در سراسر افغانستان در حدود ۲.۹ تا ۳.۶ میلیون افراد متأثر از استفادهٔ مواد مخدر داریم که شامل کتگوری‌های مختلف استند در حدود ۱.۲ الی ۱.۴ میلیون فرد در افغانستان تشخیص شده اند که معتاد استند و نیاز به تداوی و مراقبت‌های جدی دارند و کتگوری دوم آن‌هایی بودند که متأثر از استفاده مواد مخدر استند یعنی استفاده کنندگان مواد مخدر در محیط و ماحول سربسته مواد را استفاده کردند و اعضای فامیل‌شان و یا دوستان‌شان را به نوع غیرمستقیم متأثر شده اند و همچنان دستهٔ سوم آن‌عده افراد را تشکیل می‌دهد که استفاده کنندگان مقطعی استند که این نوع افراد متاسفانه تحت تهدید جدی قرار دارند.»

افغانستان آمادگی تداوی ۴۰ هزار معتاد را در سال دارد. دانشیار می‌افزاید:

«وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در این عرصه تلاش کرده که در سال‌های اخیر یک ظرفیت را برای تداوی معتادین ایجاد کند که سالانه در حدود ۴۰ هزار معتاد تداوی ‌می‌شود و همچنان در عین زمان روی کیفیت تداوی معتادین هم تلاش صورت گرفته است».

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد یا "UNODC"می‌گوید، تولید کوکنار و مواد مخدر در افغانستان و کلمبیا خیلی‌ها افزایش یافته‌است. بر اساس گزارشی‌که روز ۲۶ جون امسال نشر شد، تولید کوکنار در دو کشور از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، حدود ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به این ترتیب ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر در جریان این مدت تولید شده‌است.

بر اساس آنچه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گزارش داد، در سال ۲۰۱۶ مجموع مواد مخدر تولید شده از افغانستان و کلمبیا به ۱۴۱۰ تن می‌رسید اما در سال بعد از آن افزایش خیلی زیاد را نشان می‌دهد.

ماده مخدر (Narcotic) یا سرخوش نما، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی، کیمیاوی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه‌بندی شده و معمولاً خرید و فروش آن‌ها ممنوع است.

انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیاد آور وجود دارند و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نئشگی، معمولاً از مادهٔ مخدر به مخدری قوی‌تر نیازمند می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала