سخنگویان اشرف ‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند

© AFP 2023 / Lionel Bonaventureسخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی اشرف‌‌غنی و سیامک هروی معاون سخنگوی حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، با متهم کردن هم‌دیگر به «دروغگویی»، به جان هم افتاده‌اند.

به‌دنبال اعلام حضور «پی‌پی‌اس» یا نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در مقر وزارت انرژی و آب برای برکناری علی‌احمد عثمانی و رد این خبر از سوی شاه‌حسین مرتضوی، سیامک هروی سخنگوی اشرف‌غنی را متهم به «دروغگویی» کرد.

علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب اخیرا از سوی اشرف‌‌غنی رییس‌جمهور، از مقامش برکنار اما عبدالله عبدالله رییس اجرایی، آقای عثمانی را دوباره به مقامش ابقا کرد. علی‌احمد عثمانی از اعضای تیم عبدالله عبدالله در حکومت وحدت ملی بود. آقای عثمانی باوجودی که حکم برکناری‌اش از سوی اشرف‌غنی صادر شده بود، اما از مقامش کناره‌‌گیری نکرد تا این که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری با حضور در مقر وزارت انرژی و آب، وی را از این وزارت بیرون کردند. علی‌احمد عثمانی پس از بیرون شدن از وزارت انرژی و آب، به عنوان مشاور عبدالله عبدالله تعیین شد.

سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی  به جان هم افتادند - اسپوتنیک افغانستان
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی  به جان هم افتادند - اسپوتنیک افغانستان
سخنگویان اشرف‌غنی و حامد کرزی به جان هم افتادند

ده سال برابر ده روز دروغ

سیامک هروی که از جمله‌ی سخنگویان بدون سروصدا و ناآشنایی در میان خبرنگاران و رسانه‌ها در دوران حکومت حامد کرزی بود، بدون اشاره به موضوع و مورد خاصی، شاه‌حسین مرتضوی را متهم به «دروغگویی» کرده و در صفحه فیسبوک خود نوشته است که او در طول ده سال برابر با ده روز آقای مرتضوی دروغ نگفته است. سیامک هروی می‌نویسد: «من ده سال معاون سخنگوی رییس‌جمهور بودم، درست در همین پستی که حالا در اختیار جناب شاه‌حسین مرتضوی است. قسم به‌خداست که در تمامی ده سال اگر برابر ده روز این شاه‌حسین دروغ گفته باشم.»

سیامک هروی توضیح بیشتری در این زمینه ارایه نکرده و نگفته است که آقای مرتضوی در باره چه چیزهایی دروغ گفته است، اما تاکید کرده که آقای مرتضوی اعمال اشرف‌غنی را توجیه می‌کند. سیامک هروی می‌گوید که اشرف‌غنی افغانستان را به صورت تدریجی به حزب اسلامی، طالبان و پاکستان واگذار و شاه‌حسین مرتضوی چنین اعمالی را توجیه می‌کند.

اما شاه‌حسین مرتضوی در واکنش به اتهام سیامک هروی، خود وی را متهم به دروغگویی کرده است. شاه‌حسین مرتضوی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: ‌«جناب آقای هروی نمی‌دانم اين كار خود را كه هفته نامه وطندار را ٥٠٠ نسخه چاپ كرده و به منبع تمويل آن كه داخل ارگ بود ٢٠٠٠ نسخه گزارش می‌داد چه نام می‌ماند؟ آيا اين عمل دزدی و دروغ نمی‌باشد؟»

سیامک هروی این ادعای شاه‌حسین مرتضوی را نیز «دروغ» خوانده و نوشته است که او سوگند یاد می‌کند که بودجه روزنامه وطندار کم می‌آمد و گاهی او ماهانه صد تا دوصد دالر از جیب خود برای این روزنامه می‌پرداخت. آقای هروی شاه‌حسین مرتضوی را تهدید کرده که آبرویش را می‌برد.

در این درگیری لفظی، لطف‌الله مشعل سخنگوی پیشین ریاست عمومی امنیت ملی نیز وارد شده و به جانبداری از شاه‌حسین مرتضوی پرداخته است. لطف‌الله مشعل می‌نویسد: «سیامک هروی در دوره‌ای که من سخنگوی وزارت داخله و ریاست امنیت ملی بودم، همکار مطبوعاتی ما در ارگ بود و ضعیف‌ترین معاون بخش مطبوعات بود، لکنت زبان داشت و با یکی از زبان‌های رسمی کشور بلد نبود.»

لطف‌الله مشعل قضاوت سیامک هروی در باره شاه‌حسین مرتضوی را مغرضانه توصیف کرده می‌افزاید که آقای هروی در طول نزدیک به ده سالی که به معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری بود، حتی یک‌بار هم کنفرانس خبری نداد و به سوالات خبرنگاران هم پاسخ نمی‌داد. آقای مشعل نوشته است: «به باور من خدمات یک ماهه مطبوعاتی آقای مرتضوی برابر است با ده سال کار شبانه روز سیامک هروی. البته به استثنای زحمت‌کشی شان در نشریه شخصی شان وطندار که پولش را چند برابر از اصل مصرف از ارگ می‌گرفت.»

جنجالی‌ترین سخنگو

شاه‌حسین مرتضوی از جنجالی‌ترین سخنگویان حکومتی در طول نزدیک به هفده سال اخیر به شمار می‌رود. آقای مرتضوی که قبلاً از روزنامه‌نگاران مطرح و منتقد حکومت بود، نزدیک به سه سال پیش به عنوان معاون سخنگوی اشرف‌غنی معرفی شد. آقای مرتضوی پس از این که به پست گماشته شد، قاطعانه از کارکردهای حکومت دفاع و دیدگاه‌هایش را بیان داشته است. او روزانه به ده‌ها پرسش خبرنگاران و رسانه‌ها پاسخ می‌دهد و حداقل در چند کنفرانس خبری و برنامه‌‌های تلویزیونی در هر هفته شرکت می‌کند. اقدامی که در دیگر سخنگویان حکومتی کمتر دیده می‌شود.

شاه‌حسین مرتضوی در فیسبوک حضور فعال دارد و روزانه چندین خبر مربوط به حکومت به ویژه دفتر ریاست‌جمهوری را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارد. آقای مرتضوی برخلاف دیگر مقام‌ها و سخنگویان حکومتی، تا حد امکان به پرسش‌ها و نوشته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی با حوصله‌مندی بیشتر پاسخ می‌دهد و این کارش بارها از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد تحسین قرار گرفته است. او روزانه ده‌ها و شاید هم صدها دشنام دریافت می‌کند، اما در برابر این دشنام‌ها یا سکوت و یاهم با ملایمت پاسخ می‌دهد.

شاه‌حسین مرتضوی درک کرده که برخی‌ها در برابر او عقده‌مندانه و مغرضانه رفتار می‌کند، اما او معتقد است که باز گذاشتن فضای انتقاد برای شهروندان، به پختگی دموکراسی و فضای انتقاد و اعتماد بیشتر کمک می‌کند. او عملاً طوری فضاسازی می‌کند تا افراد عقده‌مند و مغرض بتوانند عقده‌‌هایش شان را بیروند بدهند.


نویسنده: دای‌فولادی

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала