در اتریش مساجد بسته میکنند

© AP Photo / Yui Mokدر اتریش مساجد بسته میکنند
در اتریش مساجد بسته میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اتریش حکومت فدرال مسدودساختن هفت مسجد و همچنان اخراج اکثریت امامان از کشور پلان نموده است. طوریکه سیبستیان کورتز (Sebastian Kurz) صدراعظم اتریش طی کنفرانس مطبوعاتی مورخ 8 جون در ویانا گفت:« در کشور ما به جامعه موازی، اسلام سیاسی و تمایلات افراطی جای وجود ندارد».

چهار مسجد باید در ویانا و سه مسجد — در بخش های دیگر کشور بسته شوند. بررسی در مورد 40 امام جریان دارد که به دریافت تمویل خارجی مظنون اند. طوریکه هیربیرت کیکل (Herbert Kickl) وزیر داخله اتریش توضیح نمود، در مورد دو امام فیصله اخراج اتخاذ شده است. قانون راجع به اسلام که در اتریش در سال 2015 تصویب شده، اساس برای چنین برخورد شدید حکومت محسوب میشود. این قانون در جمله سایر موضوعات به جوامع مذهبی دریافت تمویل مالی از خارج ممنوع می سازد.

سیبستیان کورتز (Sebastian Kurz) جوان ترین رهبر حکومت در اروپا (حالا 32 سال عمر دارد) که از حزب مردم اتریش نمایندگی میکند، در دسمبر سال گذشته به مقام صدارت منسوب شد. در جمله تیزس های مهم حزب مردم اتریش که با آنها در انتخابات پیروز شد، — محدودساختن جدی مهاجرت، اخراج سریع پناهجویان که اجازه زندگی کردن کسب نکرده باشند، از کشور و مبارزه با اسلام افراطی، شامل بودند.

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر در اتریش مساجد بسته میکنند
در اتریش مساجد بسته میکنند - اسپوتنیک افغانستان
در اتریش مساجد بسته میکنند

حالا از جمله 260 روحانی 60 شخصیت مذهبی در اتریش مظنون می باشند. همه مبلغین اسلامی که در باره آنها بررسی جریان دارد، اعضای اتحادیه اسلامی ترک در باره همکاری فرهنگی و اجتماعی در اتریش (Atib) می باشند. این اتحادیه (در جرمنی بنام Ditib یاد میشود) در اتریش بیش از 60 انجمن باهم مربوط می سازد و مستقیماً با اداره دولتی Diyanet ترکیه و لذا — با حکومت ترکیه، مربوط می باشد. برعلاوه، باید مسجد در ویانا مسدود خواهد شد که امام آن تحت تائثیر سازمان افراطی راستگرای ناسیونالیستی «گرگان خاکستری» (Bozkurtlar) قرار گرفته است.

در اتریش 360 هزار ترک زندگی میکنند که از جمله آنها 117 هزار اتباع ترکیه اند. مناسبات به سطح عالی بین دوکشور در سال های اخیر بسیار متشنج اند. به این ترتیب، چندی قبل شاروال ویانا به سیاستمداران ترکیه سخنرانی در ساحه پایتخت با تبلیغات انتخاباتی (انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه در تاریخ 24 جون سال روان برگزار خواهند شد) ممنوع ساخت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، واضحاً، در برابر خبر راجع به مسدودساختن مساجد در اتریش و اخراج آینده امامان بی تفاوت باقی مانده نمی توانست. اردوغان ضمن تبصره بر این خبر گفت:« می ترسم که اقدامات صدراعظم اتریش جهان را به لشکرکشی های نو صلیبی خواهد کشاند. و با یک نوع تهدید افزود: شما چنان کاری میکنید و ما بی تفاوت خواهیم نشست؟ این بدان معنی است که ما نیز برخی اقدامات اتخاذ خواهیم کرد!».

© AFP 2023 / Adem Altanترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ متحدین و مشاوران خود را با فیصله در باره خروج نیروهای امریکا از سوریه حیرت زده ساخته

ولی حکومت اتریش قصد مبارزه جدی با «اسلام سیاسی» دارد. طبق معلومات وزیر داخله اتریش، تقریباً 160 جهادی از اتریش به سوریه و عراق با نیات جنگیدن رفته اند. بسیاری جهادیون باشندگان سابق چیچنیا و بخش از کشورهای یوگوسلاویای سابق می باشند. در نوامبر سال گذشته پولیس اتریش در ویانا 14 شخص مظنون بازداشت کرد که یکی از آنها امام همان مسجد بود که مقامات حالا بسته میکنند. امام جوانان را به جهاد علیه دشمنان عقیده و ارزش های اسلامی دعوت میکرد.

در اتریش مجموعاً نیم میلیون مسلمان — ترکان، بوسنیایان، چیچین ها و نمایندگان جوامع اسلامی دیگر زندگی میکنند. یک سوم آنها تباع اتریش اند. ایفگانی دینمیز (Efgani Dönmez) در پارلمان عضو حزب سبزها است. به گفته او در اتریش تعداد زیاد جوامع و مساجد گشوده شده که توسط کشورهای، مانند عربستان سعودی، ترکیه و دول دیگر سازماندهی و رهبری میشوند. به گفته ایفگانی دینمیز، «این تمایل بسیار خطرناک است».

فقط به همین منظور، تا چنین نفوذ را کاهش داد، قانون راجع به اسلام تمویل خارجی جوامع مذهبی را ممنوع می سازد.

سیبستیان کورتز (Sebastian Kurz) در زمان کار در مقام وزارت خارجه در سال 2017 گفته بود:« ما آماده کردن امامان در پوهنتون های کشور ما آغاز میکنیم و بدین ترتیب تعداد امامان از کشورهای خارجی را کاهش میدهیم».

صدراعظم اتریش معتقد است که قانون راجع به اسلام باید «معینیت حقوقی برای مسلمانان تامین کند و در انکشاف اسلام دارای خصوصیت اتریشی کمک نماید». این قانون اولویت حق دولت را بر حق مذهبی پیشبینی میکند و در جمله سایر مسایل همچنان به جوامع اسلامی ترجمه قران به زبان جرمنی و جلوگیری از هرگونه ظواهر خشونت در تبلیغات مذهبی سفارش میکند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала