چرا امریکا از اس-400 در ترکیه می‌ترسد؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر چرا امریکا از اس-400 در ترکیه می‌ترسد
چرا امریکا از اس-400 در ترکیه می‌ترسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ملی ترکیه معتقد است که ایالات متحده امریکا نگران رادار های بسیار قوی سیستم راکتی ضد هوائی اس-400 روسی را که ترکیه خریداری کرده است می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Anadolu، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ملی ترکیه، گفته است که ایالات متحده امریکا نگران رادارهای بسیار قوی سیستم‌های راکتی ضد هوائی اس-400 روسی که ترکیه از روسیه خریداری کرده است می‌باشد. وی همزمان اشاره کرده که این تاسیسات راکتی سازمان ناتو را تهدید نمی‌کند.

کابوس شب ناتو: روسیه وارد دفاع اتلانتیک شمالی شده می تواند - اسپوتنیک افغانستان
کابوس شب ناتو: روسیه وارد دفاع اتلانتیک شمالی شده می تواند

وی افزود: "امریکا نگران آن است که اگر سیستم‌های راکتی ضد هوائی اس-400 در ترکیه نصب شوند، این رادارها می‌توانند اطلاعات را به خصوص در برابر اف-35 (جنگنده چند منظوره نسل پنجم) و سایر سلاح‌های ناتو را انتقال دهند".
به گفته وزیر دفاع ملی ترکیه، به همین دلیل است که بسیاری از سناتورها امریکایی مخالف دستیابی به سیستم‌های راکتی ضد هوائی روسیه توسط ترکیه بودند.
جانیکلی گفت: "ما به طرف امریکایی‌های توضیح دادیم و گفتیم که هیچ خطر و تهدیدی در نصب این سیستم در ترکیه وجود ندارد و نخواهد داشت و ما این را تضمین کردیم سیستم راکتی اس-400 ضد هوائی هیچگاه تهدیدی برای جنگ افزارهای ناتو ایجاد نخواهد کرد و برای اینکه سناتورهای امریکا نگران نباشند ما برایشان این پیام را ارسال کردیم. سیستم‌های راکتی اس-400 ضدهوائی روسی به ارتش ترکیه تحویل داده خواهد شد و از این سیستم‌های ضد هوائی ارتش ترکیه استفاده خواهد کرد در این باره هیچ بخثی وجود ندارد".

وضعیت بی‌اعتمادی

به گفته وزیر دفاع ملی ترکیه، پروژه اف-35 یک توافق تجاری که ایالات متحده امریکا با بسیاری از کشورهای عضو ناتو این توافق را پیاده کرده و جنگنده‌های اف-35 را به این کشورهای به فروش می‌رساند. "ترکیه تمام تعهدات خود را در رابطه با این پروژه برآورده کرده است و همچنان ما بیش از 800 میلیون دالر به امریکا، پیش پرداخت کرده ایم، برای خرید 100 فروند جنگنده که هزینه آن بیش از 11 میلیارد دالر است برنامه ریزی شده است و نیازی به پیشنهادی برای تاخیر در اجرای این توافق وجود ندارد و نباید امریکا این بی‌اعتمادی را کند. اگر امریکا برخلاف این توافق‌نامه عمل کند به این کار امریکا نه از نظر قانونی به آنها اعتماد کرد بلکه پیش مردم ترکیه هم بی اعتماد خواهند شد".
وی اضافه کرد: "ترکیه در انتظار تحقق صادقانه تعهدات از طرف امریکا است این رویکرد ایالات متحده امریکا بود که ما را مجبور ساخت راه حل دیگری برای خرید سیستم‌های دفاع هوائی را روی دست بگیریم، و اس-400 روسی را برای تامین امنیت هوائی ترکیه خریداری کردیم، اگر امریکا به توافق اف-35 برخلاف شرایط موافقت‌نامه عمل کند، ما راه دیگری را خواهیم پیدا کرد و این حق طبیعی ما است".

تحویل اس-400 به ترکیه

در ماه دسمبر سال گذشته، ترکیه و روسیه موافقت‌نامه وام را برای خرید اس-400 امضا کردند، در این موافقت‌نامه آمده بود که انقره دو باتری این مجتمع را خریداری خواهد کرد که توسط پرسونل ترکیه تامین خواهد شد هر دو طرف همچنان در مورد همکاری‌های فن‌آوری در زمینه توسعه تولید اس-
در ترکیه توافق کردند.
ایالات متحده امریکا ونمایندگان سازمان ناتو بارها انقره را برای معامله اس-400 با روسیه انتقاد کرده اند و به این ترتیب وزیر امور خارجه امریکا، گفته است که خرید اس-400 ترکیه می‌تواند برای تامین تحویل دادن جنگنده اف-35 به ترکیه تاثیر بگذارد. و همچنان وزیر امور خارجه ترکیه وعده داده بود که اگر تحویل جنگنده‌های اف-35 برای ترکیه مسدود شود انقره اقدامات تلافی‌جویانه از جمله همکاری در این منطقه با روسیه را انجام خواهد داد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала