بازار سرد موترهای روسی در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / JakРусские машины в Афганистане
Русские машины в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با شکست جمهوری دموکراتیک افغانستان و ایجاد دولت اسلامی و سپس ایجاد و روی کار آمدن رژیم طالبان در افغانستان، بازار موترهای جاپانی در افغانستان گرم شد و جای موترهای روسی را گرفته است.

در گذشته‌ها استفاده از موترهای روسی به طور گسترده در افغانستان مروج بود که بیشترین بازار تجارت میان افغانستان و اتحاد جمهایر شوری وقت را تشکیل می‌داد، اما با خروج نیروهای شوروی از افغانستان آهسته آهسته این تجارت به رکود مواجه گردید، با شکست جمهوری دموکراتیک افغانستان و ایجاد دولت اسلامی و سپس ایجاد و روی کار آمدن رژیم طالبان در افغانستان، بازار موترهای جاپانی در افغانستان گرم شد.

بعد از ایجاد رژیم طالبان تجارت میان افغانستان و روسیه امروزی کاملاً متوقف گردیده و در تجارت اجناس وارد شده این کشور ضربات زیادی به تجارت پرزه‌جات موتر های روسی وارد گردید تا اینکه کاملا واردات آن متوقف شد، تا اینکه با گذشت ۲۵ سال افغانستان یکی از وارد کننده ترین کشورهای عمده موترهای جاپانی مبدل گردید، اما هنوز هم موترهای روسی در بسیاری از ولایت های کوهستانی به دلیل قوی بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاجی سنگر یکی از موتر فروشان در شهر کابل است. او در مورد خرید و فروش انواع موتر ها به خبرگزاری اسپوتنیک میگوید:

«موترهای که ما در موتر فروشی خود داریم همه از کشورهای جاپان، کانادا و دیگر کشور ها وارد می‌شوند و خرید و فروش موتر های روسی را در اینجا نمی‌کنیم زیرا موتر های جدید روسی وارد نمی‌شود و تقاضا هم در قسمت موترهای روسی وجود ندارد. به همین دلیل است که ما اصلاً موترهای روسی را خرید و فروش نمی‌کنیم».

در همین حال شخص دیگری که موتر سنگ‌کشی دارد و با استفاده از موتر نوع «زیل» روسی مصروف کار می‌باشد در مورد این‌که چرا از موتر روسی استفاده می‌کند، می‌گوید:

«از اینکه قیمت موترهای جاپانی بلند است ما از موترهای روسی استفاده می‌کنیم و دلیل عمدهٔ دیگر این است که موترهای روسی با دوام است و در جاهای بلند با استفاده از کمک قوی که دارد استفاده می‌شوند»

به گفته این موتردار روسی از مدت ۶ سال میشود که با استفاده از همین موتر روسی مصروف کاروبار سنگ کشی است و این موتر را نسبت به موتر های جاپانی قوی‌تر یافته است.

ضیا صادقی یکی دیگر از موتر فروشان در منطقهٔ قصبه کابل است و در موتر فروشی خود چند عراده موتر روسی دارد:

«ما فعلا موترهای روسی را بسیار کم خرید و فروش می‌کنیم به دلیل اینکه موترهای روسی مودل جدید وارد نمی‌گردد به کشور اما افرادی که این موترها را در خانه هایشان داشته باشند نزد ما می‌آورند و خریدار این موتر ها هم بسیار کم است.»

موترهای روسی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
موترهای روسی در افغانستان

آقای صادقی در مورد اینکه چی دلیلی وجود دارد که مردم موتر های جاپانی را نسبت به موتر های روسی ترجیح میدهند میگوید:

«این موتر ها از سابق ها در افغانستان وارد شده است مثلا دو عراده موتر در موتر فروشی خود داریم یکی موتر والگا مودل ۱۹۶۹ است و دیگرش موتر نوع نیوا  که این موتر ها در گذشته یکی از پرفروش ترین موتر ها در بازار های افغانستان بود ولی امروز هیچ خریداری ندارد. دلیل عمده فروش کم این موتر ها این است که پرزه جات آنها در بازار ها پیدا نمی‌شود و تاجران هم هنوز هم نه پرزه‌جات آن‌ها را وارد کرده اند و نه مودل های جدید آن وارد شده است».

به باور آقای صادقی اگر مدل‌های جدید موترهای روسی به بازار وارد شود هم خریدار پیدا می‌شود و آن زمان هم پرزه‌جات آنان پیدا خواهد شد ولی امروز به نسبت عدم وارد شدن پرزه‌های این موترها، بازار فروش موتر های روسی در افغانستان به شکست مواجه گردیده و هیچگونه خریداری ندارد.

اما دیده میشود که یک تعداد از  موتر های روسی که در گذشته در افغانستان وارد گردیده بود هنوز هم به بلند ترین قیمت ها به فروش میرسد به طور مثال موتر والگا تولید سال ۱۹۶۹ که در موتر فروشی آقای صادقی وجود دارد به قیمت ۱۵ هزار دالر قیمت گذاری گردیده است که به این قیمت میتواند ۴ عراده موتر جاپانی خرید و موتر نیوا که تا کنون فاقد اسناد ترافیکی هم است به قیمت ۴ هزار دالر قیمت گذاشته شده است و به این حساب این موتر برابر به قیمت یکی از موتر های مودل جدید جاپانی میباشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала