معامله جدید امریکا و پاکستان برای مبادله جاسوس سیا با زندانیان طالب

© AFP 2023 / Saul Loebمعامله جدید امریکا و پاکستان برای مبادله جاسوس سیا با زندانیان طالب
معامله جدید امریکا و پاکستان برای مبادله جاسوس سیا با زندانیان طالب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مقام پاکستانی با تأیید ارتباطات پشت پرده بین مقامات این کشور و امریکا گفت: رایزنی درباره مبادله اسیران از یک ماه پیش یعنی هفته دوم ماه اپریل آغاز شد. پاکستان و امریکا در حال حاضر تلاش می‌کنند برای مبادله برخی افراد به توافق برسند. در حال حاضر مبادله ملا فضل الله با شکیل آفریدی مهمترین توافق پاکستان و امریکا است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دانشجو، امریکا در بدل تحویل دادن مولانا فضل الله، رهبر طالبان پاکستان سعی دارد شکیل آفریدی را آزاد کند. قبل از این برای تحویل گرفتن سرباز امریکایی که به دست طالبان اسیر شده بود سازمان سیا معاملاتی با پاکستان انجام داد که به نتیجه نرسید.
قرار بود در بدل تحویل سرباز امریکایی، عافیه صدیقی شهروند پاکستانی که در امریکا است و چند تن دیگر آزاد شوند. در زمانی که قرار بود دو طرف برای مبادله اسیران به توافق برسند مقامات پاکستانی معامله را بر هم زدند.
حالا بار دیگر مقامات امریکایی و پاکستانی سعی دارند برای مبادله اسیران به ویژه رهبران شبه‌نظامی با یکدیگر توافق کنند.
یک مقام پاکستانی با تأیید ارتباطات پشت پرده بین مقامات این کشور و امریکا گفت: رایزنی درباره مبادله اسیران از یک ماه پیش یعنی هفته دوم ماه اپریل آغاز شد. پاکستان و امریکا در حال حاضر تلاش می‌کنند برای مبادله برخی افراد به توافق برسند. در حال حاضر مبادله ملا فضل الله با شکیل آفریدی مهمترین توافق پاکستان و امریکا است.

شکیل آفریدی یکی از جاسوسان سازمان جاسوسی امریکا است که در پیدا کردن محل بود و باش اسامه بن لادن به نیروهای امریکایی در پاکستان کمک کرده بود.

چند روز پیش پرویز مشرف، رئیس جمهور و حاکم نظامی سابق پاکستان اعلام کرد که اگر به جای مقامات پاکستانی بود شکیل آفریدی را با گرفتن امتیاز از امریکا به این کشور تحویل می‌داد این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه مریکا در سخنان تازه خود در کنگره گفت: به زودی موفق به آزادی شکیل آفریدی خواهیم شد.
احتمال دارد پاکستان از شکیل آفریدی و سایر کسانی که به امریکا تحویل می‌دهد به عنوان ردیاب برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. با توجه به اینکه روابط امریکا و پاکستان در پایین‌ترین سطح قرار دارند، بعید است دو طرف به صورت صادقانه با یکدیگر معامله کنند بلکه هر یک هدف خاصی را دنبال می‌کنند.
به تازگی خبر مرگ عافیه صدیقی و برخی اسیرانی که پاکستان خواهان تحویل گرفتن آن‌ها بود منتشر شد، اما سفارت اسلام‌آباد برخی کارمندان خود را برای تأیید موضوع اعزام کرد که اطمینان پیدا کردند افراد مورد نظر زنده هستند.
فوزیه صدیقی، خواهر عافیه صدیقی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: خواهرش و بسیاری از افراد در بازی اطلاعاتی پیچیده پاکستان و امریکا به عنوان یک مهره شناخته می‌شوند و قربانی این بازی شوم شده‌اند، اما حقیقت چیز دیگری است که درک آن بسیار مشکل می‌باشد.
بو براگدل، سرباز امریکایی از جون سال ۲۰۰۹ تا می ‌سال ۲۰۱۴ در اسارت طالبان بود و سرانجام با ۵ زندانی طالب که در گوانتانامو زندانی بودند مبادله شد. مقامات پاکستانی نخواستند در این معامله عافیه صدیقی را تحویل بگیرند و با آزادی زندانیان طالبان موافقت کردند.
خواهر عافیه صدیقی گفته است که تلاش زیادی کرد تا ضمن برقراری ارتباط با مقامات آ

امریکایی و طالبان مقدمات آزادی خواهرش را فراهم کند، اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسید.
فوزیه صدیقی می‌گوید بعد از اینکه طالبان اعلام کردند که طبق خواسته مقامات پاکستانی با آزادی خواهرش موافقت نشده است بسیار ناامید شد و اعتماد خود را به پاکستان از دست داد. زندانیان طالبان که با سرباز امریکایی مبادله شدند در حال حاضر ساکن قطر هستند.
در حال حاضر نیز قرار است برخی رهبران طالبان که دسترسی به آن‌ها برای امریکا راحت است آزاد و به یک کشور سوم مانند قطر انتقال پیدا کنند. توافقات پشت پرده پاکستان و امریکا برای تحویل اسیران به زودی جنبه عملی پیدا می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала