بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است
بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چارلی گااو (Charlie Gao) در مطلب منتشره در نشریه «نشنل انتیریست»، چاپ امریکا می نویسد، بعد از شمول کشورهای بالتیک در ناتو کالیننگراد به منطقه مهم استراتیژیک مبدل گشت. این منطقه که در بین لیتوانیا و پولند قرار دارد، یکی از بزرگترین بنادر روسیه شمرده میشود که به بحیره بالتیک راه دارد.

بنابر محل موقعیت کالیننگراد راکت ها و کشتی های مستقرشده روسیه در اینجا برای نیروهای امریکایی و اروپایی ساحه قابل ملاحظه خطر به بار می آورد. قطعات روسیه که در کالیننگراد مستقرند، پوتنسیال بسیار قوی ضربه پیشگیرانه بر تاسیسات نظامی پولند و اطراف بالتیک و همچنان بر هر شریک آنها در منطقه سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) دارند. جدی ترین وسیله تهدید از جمله همه تهدیدهای که روسیه در کالیننگراد به بار آورده میتواند — این راکت های بالیستیکی «اسکندیر-M» می باشد. ناتو، بشمول دول همجوار بالتیک و پولند، در حال حاضر امکانات بسیار محقر در باره مقابله با این سلاح روسیه دارند. طبق معلومات رسمی، راکت های «اسکندیر»، با داشتن برد تا 400 کیلومتر، و بطور احتمالی — بیشتر از 500 کیلومتر، توان حمله بر هرگونه تاسیسات در سواحل کشورهای بالتیک دارند. اگرچه راکت های دافع هوای PAC-3  «پیترییوت» خریداری شده پولند میتوانند این پرابلم را نرمتر سازند، ولی روشن نیست که آیا مقابله با راکت های «اسکندیر» در جمله وظایف پلانی این وسیله دافع هوا شامل می باشد یا خیر. برای پولند، بدون تردید، استفاده از آنها به این ترتیب، با درنظرداشت اینکه «پیترییوت» یگانه سیستم در منطقه است که چانس هدف قراردادن «اسکندیر» دارند، معقول می بود. سیستم های کهنه ساخت شوروی که پولند دارد، مانند مجتمع «نیوا»، فقط بر ضد راکت های بالیستیکی پرواز کننده آهسته و طیارات موثرند. روسیه سیستم های کهنه ساخت شوروی مستقر در کالیننگراد، مانند «توچکا-او» را تدریجاً توسط تعداد زیادی راکت های نو «اسکندیر» تعویض میکند.

در صورت واردنمودن ضربه پیشگیرانه راکت های «اسکندیر-M»، احتمالاً، با سیستم های دیگر تسلیحات یکجا استفاده خواهند شد. بطور مثال، راکت های بالدار استقرار هوایی میتوانند از طیارات از «بخش قاره یی» روسیه پرتاب گردند. بیشتر از همه انواع راکت های Х-55 و Х-101 گسترش دارند. آنها را میتوان از طیارات بمبارد Tu-22M3 و Tu-95MC و Tu-160 پرتاب نمود.

برعلاوه راکت های بالیستیکی و راکت های بالدار اسقرار هوایی در کالیننگراد گروپ قابل ملاحظه بحریه روسیه قرار دارد. کشتی های اساسی که میتوانند ضربه پیشگیرانه وارد سازند، دو کشتی طرح 21631 «بویان-M» می باشند که توسط مجتمع آتشی اونیویرسال کشتی ها و چهار سرکوی راکتی هرکدام تجهیز شده اند. بحریه بالتیک با وسایل و تسلیحات پیشرفته مختلف تجهیز شده است. قوای بحریه بالتیک که در کالیننگراد مستقر شده، بطور قابل ملاحظه، نسبت به تمام نیروهای بحری پولند قوی تر است. در جمله وسایل ضد کشتی های پولند میتوان از دو قایق کلاس «اولیویر هازرد پیری» و سه قایق سریع السیر کلاس «اورکان» نام برد. قایق های اولی توسط راکت های ضد کشتی های RGM-84 «گارپون» و «اورکان ها» توسط راکت های RBS-15ساخت سویدن تجهیز شده اند.

سه کندک S-300 و S-400 دفاع حریم هوایی — فضایی بحریه بالتیک را تامین میکنند. مجتمع S-400 فاصله 250 کیلومتری را در عمق خاک پولند و دول بالتیک تا وارسا و ویلنیوس کنترول میکند. رادارهای که در کلیننگراد مشتقر شده، توانایی نظارت در فاصله 6000 کیلومتر را دارا می باشند.

© Sputnik / Igor Zaremboبدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است
بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است - اسپوتنیک افغانستان
بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است

نظامیان پولندی و بالتیک امکانات واقعی مقابله به هیچکدام از این وسایل ندارند که روسیه در چارچوب نظریه A2/AD در منطقه بکار می برد. پولند بمب های تاکتیکی پروازکننده هوایی (Joint Standoff Weapon, JSOW) و راکت های فوق العاده دقیق بالدار «هوا به زمین» دو نوع   (Joint Air-to-Surface Standoff Missile, JASSM) و همچنان JASSM-ER دارد و این وسایل میتوانستند با اهداف نسبتاً ثابت «اسکندیر» مقابله نمایند، ولی در این صورت به کشف پیشرفته زمینی ضرورت است. پولند و دول بالتیک امکانات خودی تهدیدنمودن بحریه روسیه را ندارند. دقیقاً همینطور امکانات دفاع هوایی این کشورها در باره مقابله با نیروی هوایی — فضایی روسیه و نیروی بحری روسیه به اندازه امکانات نیروی هوایی آنها بر ضد نیروی دفاع هوایی روسیه محدود اند. در نهایت امر آرایش قوا در صحنه جنگی بحیره بالتیک واضحاً به نفع روسیه می باشد.

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است
بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است - اسپوتنیک افغانستان
بدترین کابوس ناتو: کالیننگراد روسیه تا دندان مسلح است

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала