کم خوابی برای حیات خطرناک است

© Fotolia / Katsiaryna Pakhomaکم خوابی برای حیات خطرناک است
کم خوابی برای حیات خطرناک است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یورون گاردیر(Jorun Gaarder) در نشریه «Dagbladet»، چاپ ناروی می نویسد، دریوران خسته شده وسایط حمل و نقل همه ساله در حوادث ترافیکی کشته میشوند، ولی این یگانه پرابلم نیست. اگر شما بیش از حد کم میخوابید، خطر ابتلا به مریضی بالا می رود.

به گفته مولف، این را میتیو واکر (Matthew Walker) محقق مشهور امریکایی مسایل مربوط به خواب در کتاب خود تحت عنوان «چرا ما میخوابیم» تائید میکند.

دوام کافی خواب — داروی معجزه آسای است که باعث طول عمر میشود. خواب کافی انسان را هرچه بیشتر فعال می سازد، حافظه را بهبود می بخشد، امکان حفظ تناسب اندام را فراهم می سازد، اشتها را کاهش میدهد، بدن را از سرطان و زوال عقل حفاظت میکند،  خطر ابتلا به مرض شکر، سکته قلبی و مغزی را کاهش میدهد.

واکر می نویسد، بیش از 17 هزار مقاله علمی این گفته را تائید میکنند. دانشمند امریکایی معتقد است که همه مهمترین علل امراض و مرگ و میر در کشورهای پیشرفته صنعتی — مانند امراض قلبی، چاقی، مرض شکر و سرطان — به شکل از اشکال از کم خوابی ناشی میگردند.

امراض جسمانی و روانی

بیورن بیورواتن (Bjørn Bjorvatn) محقق در SOVno (اداره تحقیق مسایل خواب ناروی) و پروفیسور پوهنتون بیرگن میگوید:«اگر شما بیش از حد کم میخوابید، این خطر بروز امراض کتلوی، هم جسمانی و هم روانی، را افزایش میدهد. اضطراب، فشارهای روانی، مرض شکر، امراض قلبی ریوی — همه آنها با کم خوابی مربوط می باشند».

«مهم است، تا خواب در اولویت شما قرار داشته باشد. این ممکن ساده نباشد — بیداری اکثراً مملو از خوشی می باشد. ولی اگر شما بیش از حد کمتر میخوابید، این عواقب بدی داشته میتواند».

هاورد کالیستاد (Håvard Kallestad)، دانشمند از پوهنتون تخنالوژیکی ناروی (NTNU) و روانشناس شفاخانه والوای مقدس میگوید:«ما، مردم، یک سوم زندگی خود را صرف خواب میکنیم. و خواب — مانند گذشته مساله حل ناشده از نقطه نظر علمی می باشد».

© Fotolia / Ozgur Coskunکم خوابی برای حیات خطرناک است
کم خوابی برای حیات خطرناک است - اسپوتنیک افغانستان
کم خوابی برای حیات خطرناک است

بیورواتن میگوید:« اگر شما کمتر میخوابید، اشتهای شما افزایش می یابد و تمایل به صرف نمودن شرینی بیشتر میگردد».

واکر عقیده دارد که خطر کسب نمودن این یا آن مریضی به شدت افزایش می یابد، حتی اگر شخص شش- هفت ساعت می خوابد. طول ایدیال خواب — 8-9 ساعت می باشد و هشت ساعت خواب — این حداقل است و به همین مدت باید هر شب خوابید.

بیورواتن تاکید میکند که کم خوابی خطر بروز امراض را افزایش میدهد. ولی آنچه که برای شما کمتر است، برای همسایه شما کافی است. در بین ما مردم وجود دارند که کم میخوابند.

خطر امراض افزایش می یابد

1. پروفیسور و محقق میتیو واکر در کتاب خود تشریح میکند که کم خوابی چگونه خطر امراض قلبی — ریوی را افزایش میدهد، چون به بلندرفتن فشار خون مساعدت میکند.

2. خطر بروز امراض سرطانی بیش از دو برابر افزایش می یابد، چون حجرات که پاسخگوی مصوونیت اند، تضعیف میشوند.

3. ترسب نمکیات و رسوبات در جدارهای رگهای خون — علایم قبلی مرض التسگیمیر می باشند. مردم که در بین آنها زوال عقل آغاز میشود، اکثرا، بد میخوابند. خواب ناکافی مانع خروج رسوبات در جدارهای رگهای خون میگردد. و در نتیجه مارپیچ بوجود می آید که خودبخود تقویت شده میرود. این بدان معنی است که خواب خوب میتواند زوال عقل را به تعویق اندازد.

آیا شما به حد کافی میخوابید؟

به عقیده میتیو واکر محقق امریکایی، دانستن اینکه آیا شما به حد کافی میخوابید، فقط در صورت ممکن است، اگر شما به دو سوال پاسخ دهید.

دانشمند در کتاب نو خود مینویسد، آیا شما در ساعت 11 دوباره به خواب رفته میتوانید، اگر صبح وقت بیدار شده باشید؟ آیا شما به نوشیدن قهوه برای آن نیاز دارید، تا ساعت 12 بصورت مناسب فعالیت نمائید؟ اگر شما به یکی از این سوالات پاسخ مثبت میدهید، شما بیش از حد کم میخوابید یا بسیار بد میخوابید.

© Fotolia / Yuri Arcursکم خوابی برای حیات خطرناک است
کم خوابی برای حیات خطرناک است - اسپوتنیک افغانستان
کم خوابی برای حیات خطرناک است

بیورن بیورواتن عقید دارد که این نتیجه گیری بسیار سختگیرانه است. به عقیده او، ما خود احساس میکنیم که آیا ما به حد کافی میخوابیم یا نه.

بیورواتن مشوره میدهد که باید به حد کافی خوابید، نه بیش از حد کافی. بسیاری ها خود را وقتی خسته شده احساس میکنند، اگر دیرتر در بستر افتاده باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала