کوریای شمالی مرکز آزمایش‌های اتمی خود را نابود می‌کند

© Photo / 2018 Google Earth/38 Northکوریای شمالی مرکز آزمایش‌های اتمی خود را نابود می‌کند
کوریای شمالی مرکز آزمایش‌های اتمی خود را نابود می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کوریای شمالی اعلام کرد که این کشور از روز 23 تا 25 ماه می، مرکز آزمایش‌های اتمی خود را "با اقدامات فنی" از کار خواهد انداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری رسمی کوریای شمالی (KCNA) اعلام کرد که تونل‌هایی که محل آزمایش‌های اتمی بود، منفجر خواهد شد. این تونل‌ها در مرکز اتمی "پونگیه ری" قرار دارد. تونل‌ها کاملاً مسدود خواهند شد و همۀ تأسیسات نظارت و همچنین مرکز پژوهشی ویران خواهد گردید. پیونگ یانگ از خبرنگاران خارجی — از جمله خبرنگاران روسی، چینایی، بریتانوی، امریکایی و کوریای جنوبی — دعوت کرده که به تماشای این عملیات فنی بروند.
کیم جونگ اون رهبر کرۀ شمالی حدود دو هفته قبل اعلام کرده بود که مرکز اتمی "پونگیه ری" را خواهد بست. از سال 2006 به بعد، شش آزمایش انفجار اتمی در این مرکز انجام گرفته است.

مرکز "پونگیه ری" که در نزدیکی سرحد چین قرار دارد تنها مرکز اتمی شناخته‌شدۀ کوریای شمالی است. این محل همیشه تحت نظارت شدید امنیتی قرار داشته و فعالیت‌های آن فوق محرمانه تلقی می‌شده است. این مرکز در یک منطقۀ کوهستانی واقع است و بخشی از تأسیسات آن زیر ارتفاعات 2 هزار متری ساخته شده است.
اما برخی کارشناسان اتمی معتقدند که بسته شدن "پونگیه ری" چندان اهمیتی ندارد زیرا از هم اکنون دچار فرسودگی است و دیگر قابل استفاده نیست. زلزله‌شناسان چینی گفته‌اند که آخرین آزمایش اتمی باعث شده که صخره‌ها شکاف بردارد.
با این‌همه سرعت عمل کوریای شمالی در توقف برنامۀ اتمی خود غافلگیرکننده است. مایک پمپئو وزیر خارجۀ امریکا اطمینان داده است که اگر پیونگ‌یانگ خلع سلاح هسته‌ای را در کوتاه مدت به اجرا بگذارد، ایالات متحده امریکا به این کشور کمک خواهد کرد تا مثل کوریای جنوبی سریعاً توسعه یابد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала