انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در افغانستان

© AP Photo / Andrew Harnikانتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در افغانستان
انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسولین سیاسی و امنیتی پیشین امریکا در گزارش سالانه‌ی امنیتی گفته‌اند که اعلام راهبرد جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا و فشارهای این کشور بر پاکستان، هیچ تغییری در سیاست اسلام آباد و جغرافیای جنگ در افغانستان پدید نیاورده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزون یک، در این بیانیه که یکشنبه ۱۶ ثور، پخش شد، آمده است: "وضعیت کلی در افغانستان احتمالن در سال جاری با توجه به بی‌ثباتی‌های سیاسی مداوم، حمله‌های دوامدار از سوی هراس‌افگنان تحت اداره‌ی طالبان، ناکامی عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان، کمبود منبع‌های مالی و ناکامی که در نیروهای مشترک افغانستان و خارجی در تغییر بن بست جنگ، بد و ناامن خواهد بود".
به باور این مقام‌ها، " ممکن نیروهای امنیتی افغانستان در پشتیبانی با نظامیان امریکا و ناتو منطقه‌های زیرنفوذ شان را حفظ کنند، اما شدت و گستره‌ی جغرافیایی فعالیت‌های طالبان این مرکزها را تحت فشارهای مداوم قرار خواهد داد".
درگزارش آمده است با آنکه حضور نظامی امریکا درافغانستان به دلیل فعالیت طالبان آسیب دیده است، اما این گروه تا کنون در فهرست هراس افگنان جهانی وزارت خارجه امریکا شامل نیست؛ بلکه تلاش می‌ شود با این گروه از طریق سیاسی به تفاهم برسند.
در این گزارش همچنین به نقل از مدیر اکادمی سیاست جهانی در دانشگاه مطالعات بین المللی جان هاپکنیز اشاره شده است که پاکستان پس از حمله یازدهم سپتامبر تعهد کرده بود که امریکا را در شکست القاعده و طالبان همکاری کند، اما حالا به دلیل‌های زیادی این همکاری را قطع کرده است.
از سوی دیگر، جنرال میچل هایدن، رییس سابق سازمان استخباراتی امریکا گفته است: "صادقانه اگر بگویم، من فکر می کنم هدف در افغانستان این است که اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر به یک وضعیت غیرقابل تحمل برای جامعه‌ی جهانی برنمی گردد".
با آنکه دراین گزارش گفته شده است که طالبان ۱۴ ولسوالی را به طور کامل در اختیار دارد و نزدیک به ۷۰ درصد قلمرو افغانستان را تهدید می کند، اما دولت افغانستان در گذشته با رد این گونه آمارها گفته است که طالبان تنها ۷ ولسوالی را دراختیار دارد و هیچ پیشرفت در سال‌های اخیر در میدان‌های نبرد نداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала