یک گرم پلوتونیوم از دانشگاه آیداهوای امریکا ناپدید شد

© Photo / Public domainیک گرم پلوتونیوم از دانشگاه آیداهوای امریکا ناپدید شد
یک گرم پلوتونیوم از دانشگاه آیداهوای امریکا ناپدید شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از دانشگاه های امریکا به دلیل مفقود شدن پلوتونیوم در اختیار که می تواند در ساخت «بمب کثیف» استفاده شود، با جریمه 8500 دالری مواجه است.

A severe shortage of plutonium-238, shown here, could force NASA to ax its deep space exploration program. - اسپوتنیک افغانستان
روسیه موافقت نامه کاهش پلوتونیوم با امریکا را به حالت تعلیق در آورد
به گزارش اسپوتنیک، Live Science به نقل از کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای آمریکا اعلام کرده دانشگاه ایالتی «آیداهو» یک گرم پلوتونیوم با قابلیت ساخت بمب را گم کرده که هنوز پیدا نشده است. 

به گفته ویکتور دریکس دبیر این کمیسیون، این ماده هسته ای که در رآکتورها و ساخت بمب هسته ای به کار می رود، هر چند بنا به اعلام کمیسیون مسئول پرونده پلوتونیوم گم شده، برای ساخت بمب بسیار ناچیز است.

بر پایه این گزارش، مفقود شدن این ماده هسته ای نگران کننده است، زیرا امکان نگهداری، استفاده بدون مجوز یا آلوده شدن مردم با پرتوهای آن وجود دارد.

کارشناسان می گویند، که گرچه مقدار پلوتونیوم مفقود شده برای ساخت یک بمب کافی نیست ولی از آن می توان در ساخت «بمب کثیف» و انتشار پرتوهای خطرناک اقدام کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این ماده هسته ای از سال تحصیلی 2004 — 2003 در اختیار دانشگاه آیداهو بوده و در نتیجه جست و جوهای بی نتیجه اکتوبر 2017 مفقود اعلام شد.

دانشگاه آیداهو هنوز به بیانیه کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای امریکا واکنشی نشان نداده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала