روحانی به ماکرون: برجام قابل مذاکره نیست

© AP Photo / Ebrahim Norooziروحانی به ماکرون: برجام قابل مذاکره نیست
روحانی به ماکرون: برجام قابل مذاکره نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تیلیفونی ، تاکید کردند که مصمم هستند پیوندهای تهران – پاریس را در راستای منافع مشترک دو ملت، در همه عرصه‌های مورد علاقه، تحکیم بخشیده و تقویت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تیلیفونی امانوئل ماکرون، با اشاره به اینکه ایران برای تحکیم روابط با فرانسه اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب برای همکاری دو کشور در مسایل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین مسایل مرتبط با منطقه، مصمم هستیم روابط خود را با فرانسه در همه زمینه ها تقویت کنیم.

رئیس جمهور  ایران در این گفت‌وگو اظهارداشت: پایداری برجام موجب تحکیم امنیت و همکاری منطقه ای است. اساس روابط ما بر اعتماد است و برجام اولین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است.

روحانی با بیان اینکه مواضع امریکایی ها علیه برجام صریحا ناقض توافق میان هفت کشور است، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسایل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که امریکا در دوازدهم ماه می بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده‌ایم.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه رفتار فعلی امریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تاکید کرد: حتی اگر در 22 ثور امریکا اعلام کند در برجام می ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه آینده برجام بعد از 2025 را مقررات بین المللی تعیین می کند و ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد، گفت: برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن ، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

رئیس جمهور ایران همچنین به موضوع همکاری های منطقه ای اشاره و اظهارداشت: ایران همانگونه که تاکنون نشان داده ، آماده گفت و گو در جهت تامین ثبات و امنیت منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم است.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تیلیفونی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران — پاریس در همه عرصه های مورد علاقه اظهارداشت: اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه کاملا از برجام دفاع کرده و ما صددرصد در برجام باقی می مانیم.

امانوئل مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی و ثبات امنیت در منطقه دانست و گفت: موضع مشخص فرانسه و اروپایی ها باقی ماندن در چارچوب برجام است و از شما هم می خواهیم که در این توافق بمانید.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همان طور که هست قبول دارند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: فرانسه پیوسته خواهان خاورمیانه‌ای با ثبات است و معتقد است که برجام مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه است و باید حفظ شده و همه طرفها به آن پایبند بمانند و این نکته مهمی بود که در کنگره آمریکا نیز صریحا آن را اعلام کردم.

یادآوری می کنیم، که پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا گفته بود، که از برجام بیرون می شود، چرا که این تفاهنامه برای امریکا قابل قبول نیست. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала