اعلام شرط شورای علمای شیعه افغانستان برای اشتراک در روند انتخابات

© Flickr / ResoluteSupportMediaاعلام شرط شورای علمای شیعه افغانستان برای اشتراک در روند انتخابات
اعلام شرط شورای علمای شیعه افغانستان برای اشتراک در روند انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای علمای شیعه افغانستان از مردم خواسته است تا زمانی که امنیت به گونه کامل تامین نشود در روند ثبت نام رایدهندگان و نیز در انتخابات شرکت نکنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شورای علمای شیعه افغانستان پس از حمله خونین بر یک مرکز توزیع شناسنامه در کابل از مردم خواسته است که تا هنگامی که امنیت مرکزهای ثبت نام به گونه کامل تأمین نشود نه ثبت نام کنند و نه هم پای صندوق‌های رأی دهی بروند.

رضوانی بامیانی، مسوول فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان، گفت: «بعضی‌ها این گونه فهمیده اند که ما اصولا انتخابات را تحریم کرده‌ایم که قطعاً چنین چیزی نیست ما شرکت در انتخابات را و شرکت در ثبت نام انتخاباتی را مشروط بر این کردیم که یک امنیت اطمینان بخش با شرکت خود مردم و با نظارت خود مردم وقتی به میان آمد در آن صورت مردم باید شرکت کنند.»

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان، در این باره در نشست این مجلس، گفت: «این بخشی از برنامه های استراتیژیک دشمنان افغانستان است که بلاخره تلاش می کنند که در بین مذهب ها و اقوام مختلف یک جنگ قومی را راه اندازی بکنند.»

از آغاز روند ثبت نام‌های رای دهنده گان در مرکز ولایت ها وارد دوازده روز می‌گذرد. در یازده روز نخست این روند ۴۳۵ هزار و ۳۷۶ تن ثبت نام کرده‎اند.

وقوع انفجار در منطقه دشت برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان
شهروندان: اول امنیت را تأمین کنید، بعد به ثبت نام دعوت کنید!

کابل با بیش از ۲۱ هزار ثبت نام شده گان تا کنون در جایگاه نخست قرار دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات حضور مردم را در مرکز های ثبت نام قناعت بخش نمی‌داند.

شماری دیگری از اعضای مجلس نماینده‌گان در باره روند ثبت نام‌های رأی دهنده گان و برگزاری انتخابات‌های آینده واکنش هایی نشان می‌دهند.

ناهید فرید، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: «به چی قیمتی میخواهند که مردم بروند پای صندوق های رای به قیمت جان آنها و به چی قیمتی میخواهند مشروعیت بدهند؟»

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: «بحث نصب استیکر پشت تذکره ها در گوشه یی از افغانستان است که این به یک مشکل بسیاری جدی مبدل شده است اگر راه بدیل به این موضوع جستجو نشود وضعیت ثبت نام رای دهنده گان همچنان به کندی پیش خواهد رفت.»

از میان هفت هزار و ۳۵۵ مرکز ثبت نام‎های رای دهنده‎گان در کل کشور در حدود ۱۰۰ مرکز به علت تهدیدهای امنیتی در مرکز ولایت ها بسته اند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات در باره مرکزهای ثبت نام‎ها که از بهر نا امنی‎ها در ولسوالی ها و روستاها در هنگام ثبت نام‎ها بسته خواهند بود چیزی نمی‌گوید.

به تاریخ ۲ثور (روز یکشنبه) یک حمله‌کننده انتحاری خودش را در مقابل یک مرکز ثبت نام رایدهندگان در منطقه دشت برچی در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل منفجر ساخت که در نتیجه آن ۶۰تن شهید و ۱۲۹تن دیگر   از شهروندان ملکی که جهت ثبت نام و اخذ تذکره به این مرکز آمده بودند، زخمی شدند.

یک انفجار دیگر نیز به تاریخ ۲ثور در مقابل مرکز ثبت نام رایدهندگان در ولایت بغلان صورت گرفت که در نتیجهٔ آن ۷تن شهید و ۹تن دیگر زخم برداشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала