فوتبال، سرگرمی سالم در جامعۀ ناسالم افغانستان

© Photo / Afghanistan Football Federation فوتبال، سرگرمی سالم در جامعۀ ناسالم افغانستان
فوتبال، سرگرمی سالم در جامعۀ ناسالم افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان، کشوری خسته از جنگ و درگیری مداوم، فوتبال به سرگرمی جدید و جدی جوانان بدل گشته است.

علاقمندی فراوان جوانان افغانستان به بازی‌های فوتبال را می‌توان در زمان برگزاری مسابقات حساس فوتبال اروپا به خوبی درک کرد.

سید علی کاظمی مسوول برگزاری مسابقات فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید که جو ورزشی در کشور بسیار خوب بوده و علاقمندان به فوتبال رو به افزایش اند:

«جو ورزشی هم در تماشای مسابقات بیرونی خوب است و هم در علاقۀ نسل نو به بازی کردن. روز به روز ما شاهد بهتر شدن این فضا در میان نسل نو کشور استیم. فوتبال اروپا در افغانستا ن جایگاه ویژه‌یی دارد و جوانان افغانستان علاقۀ فراوان به تماشای فوتبال اروپا و لیگ قهرمانان اروپا دارد و حتا سبب رقابت بین جوانان بر سر بحث و تشویق شده است. فوتبال محور مشترکی برای افزایش دوستی‌ها میان جوانان افغانستان شده است.»

هواداری تیم‌های مختلف به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و در جریان بازی‌های اروپایی به ویژه در مراحل پایانی فصل‌های فوتبالی، با همدیگر بحث می‌کنند و گاهی به طنز و کنایه می‌پردازند.

طارق عظیم، مدیر تولید و مسوول گروه ورزش شبکۀ تلویزیونی میترا، می‌گوید که فوتبال، سرگرمی سالم جوانان در جامعۀ ناسالم افغانستان است:

«خوشبختانه امروز نسل جوان ما فوتبال را به عنوان یک سرگرمی سالم انتخاب کرده اند. علاقۀ فراوان به تماشای بازی‌های فوتبال دنیا دارند، اطلاعات ورزشی بیشتر شده است و حتا بحث فوتبالی اگر جدی هم باشد، بازهم بسیار بهتر از سرگرمی‌های ناسالم در جامعه است.»

عظیم در بارۀ شدت این جو می‌گوید:

«در افغانستان تقریباً در تمام فضاهای دوستانه دو سوژه همیشه سر زبان‌هاست. یا سیاست، یا فوتبال. بحث فوتبال گاهی میان حلقه‌های دوستی آن قدر جدی می‌شود که آدم نمی‌تواند باور کند بازی‌های مورد بحث در اروپا و کیلومترها دورتر برگزار می‌شوند، تصور می‌کنید بازی در کابل است و یکی از دوستان شما هم مربی رئال مادرید یا بارسلونا. آن‌ها تکتیک‌های تیم را نقد می‌کنند و گاهی به شدت از بازیکن یا مربی تیم دلخواه شان به دلیل یک اشتباه، عصبانی استند. این نشان می‌دهد که جوانان خود شان را با جو ورزشگاه نزدیک حس می‌کنند و در علاقۀ خود فوتبال به فوتبال غرق استند. حسی که شاید همیشه خوب نباشد، اما در افغانستان، به نظر من بارها بهتر از بحث سیاسی است.»

جدا از علاقۀ جوانان به فوتبال دنیا، در درون کشور نیز نسل نو به بازی کردن فوتبال علاقۀ فراوان دارند.

سید علی کاظمی می‌گوید:

«خوشبختانه ما در داخل کشور سطح و جو خوب فوتبال را داریم که هر روز بهتر می‌شود. در رده‌های پایه افغانستان رشد چشمگیر داشته است. تیم زیر شانزده سال افغانستان جز برترین‌های آسیا است. تا سن 19 سال ما نتایج خوبی داریم، اما از آن بالاتر نتایج ضعیف‌تری داریم. دلیل اصلی آن رفتن جوانان از کشور، آغاز مسوولیت‌های زندگی و کار برای آنان و مشکلات خاص دیگری است که فدراسیون فوتبال افغانستان تلاش می‌کند با برنامه ریزی مشکل نتیجه‌گیری تیم‌های ملی در سطح بزرگسالان را نیز حل کند.»

طارق عظیم اما فوتبال را برای نسل امروز و فردا، راهی برای ایجاد یک تغییر اجتماعی می‌پندارد:

«وقتی از خانه تا اداره بروید، به چند گروه کودکان و نوجوانان بر می‌خورید که یک توپ گیر آورده و با گول ساختن از دو تا سنگ، مشغول بازی فوتبال استند، گاهی در خانه هم صدای توپ و فریاد شان از کوچه می‌رسد. این اتفاق یک پیام خوب دارد و آن این که نسل نو با وجودی که برای سطح ابتدایی فوتبال هم امکانات کم موجود است، علاقۀ بازی دارند. تجربه ثابت کرده است که ورزش و فوتبال به عنوان محبوبترین رشتۀ ورزشی می‌تواند در تحکیم همگرایی ملی و مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی نقش اساسی داشته باشد.»

مسوول دیپارتمنت برگزاری مسابقات فدراسیون فوتبال افغانستان، می‌گوید که جام جهانی روسیه می‌تواند فرصت خوب آموزشی برای کشورهای کم‌تجربۀ فوتبال باشد:

«درست است که تیم افغانستان در روسیه به میدان نخواهد رفت، اما این بازی‌ها همیشه حکم یک آموزشگاه را دارد. کشورهایی که در سطح پایین فوتبال قرار دارند و تیم‌های شان تجربۀ کم دارند، می‌توانند از این فرصت برای آموزش و یادگیری و کسب تجربه استفاده کنند. زیرا این بازی‌ها، عالی‌ترین سطح فوتبال دنیا را به نمایش می‌گذارد.»

در افغانستان امروز فوتبال به موضوع داغ بحث میان جوانان بدل شده است. این علاقه به فوتبال منتقدانی نیز در اجتماع دارند که فکر می‌کنند جوانان باید به موضوعات مهمتری مشغول باشند، اما شمار منتقدان بسیار کمتر از علاقمندان پرشور این رشته در کشور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала