برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل

© کریمبرگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایشگاه مشترک کتاب با اشتراک ناشران ایرانی و افغانستانی به هدف تقویت پیوندهای فرهنگی میان افغانستان و ایران در دانشگاه کابل امروز گشایش یافت.

به گزارش اسپوتنیک، نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان برای مدت یک هفته  از دوم ثور الی هشتم ثور در محوطه دانشگاه کابل امروز گشایش یافت.

در این نمایشگاه، 70 ناشر ایرانی و 40 ناشر افغانستانی نزدیک به 25000 عنوان کتاب را به نمایش گذاشته اند.
در محفل که به همین مناسبت برگزار شده بود، در آغاز محفل پوهنیار حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل و وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور تحصیلات عالی از کمک های جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری و مهمانان را خوش آمدید گفتند.

سپس پیام محمداشرف غنی رئیس جمهور  افغانستان توسط محمد سلیمان حامد مشاورش به خوانش گرفته شد، که در این پیام رئیس جمهور افغانستان از برگزار کنندگان این نمایشگاه قدردانی و سپاسگزاری کرده بود.

در این پیام آمده بود:- "برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها گامی موثر برای آشنایی بیشترجوانان با فرهنگ اسلامی است".
در پیام آقای غنی آمده بود:- "جوانان بیش از هر زمانی به مطالعه کتاب‌های دینی و آثار نویسندگان اسلام نیاز دارند تا به افکار خطرناک و افراطی آمیخته نگردند." 

© کریمبرگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل

پس از آن، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه سخنرانی و به گسترش پیوندهای فرهنگی میان افغانستان و ایران تاکید کرده گفت:- "فعالیت‌های مثبت فرهنگی و برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها نقش مهم و سازنده ای را در تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه کشورهای افغانستان و ایران ایفا می‌کند."
آقای دانش در این باره بیان داشت:- "حکومت وحدت ملی با تمامی کشورهای منطقه به خصوص کشور‌های اسلامی، سیاست مبتنی بر مشترکات فرهنگی را دنبال می‌کند."
وی افزود:- "افغانستان می‌خواهد تا روابط فرهنگی و تاریخی و همکاری‌های اقتصادی منطقه ای خود را با همه کشورهای منطقه توسعه بخشد تا به سهم خود مانعی برای خشونت‌ها و جنگ‌های نیابتی در منطقه گردد."
آقای دانش همچنان بر تلاش بیشتر نویسندگان کشور تاکید کرد و از آنان خواست تا برای غنامند سازی فرهنگ کشور تلاش خود را مضاعف سازند.
سپس رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز اظهار داشت:- پیوندهای گسترده و وسیعی میان رایزنی فرهنگی و نهادهای فرهنگی و آموزشی افغانستان برقرار است و هیچ عاملی نمی تواند این روابط را تیره کند".
وی افزود: علیرغم سنگ اندازی های دشمن برای تیره کردن مناسبات دو کشور، پیوندهای حسنه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه در تاریخ گذشته دارد و خدشه ناپذیر است.
ملکی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ساکن بوده و حدود 450 هزار دانش آموز مهاجران در مدارس ایران مشغول آموزش هستند.
رایزن فرهنگ سفارت ایران در کابل ادامه داد:  حدود 3 هزار دانشجویی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران مصروف فراگیری تحصیلات عالی هستند و 330 تن از استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز در مقاطع ماستری و دوکترا در جمهوری اسلامی ایران اعزام شده‌اند.
وی افزود: ساخت دیپارتمنت زبان و ادبیات فارسی در محوطه دانشگاه کابل به مساحت 3300 متر مربع که دیروز سنگ تهداب آن گذاشته شد،  هدیه‌ی در جهت رشد زبان و فرهنگ افغانستان از سوی ملت ایران است.
 ملکی پیرامون نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز یاد آور شد: در این نمایشگاه 70 ناشر ایرانی و 40 ناشر افغانستانی شرکت دارند، که بیش از 25 هزار عنوان کتاب را در بیش از 150هزار جلد کتب علمی و دانشگاهی به نمایش گذاشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: این پیوندها به همکاری ادارات و وزارت خانه‌های مختلف دو کشور به وجود آمده و ما خواهان توسعه هرچه بیشتر این پیوندها هستیم.
در این محفل ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز ابراز داشت:  هیچ کشوری به اندازه افغانستان به ما نزدیک نیست؛ لذا ما باید به همدیگر احترام بگذاریم و همدیگر را قبول داشته باشیم.
 ابراهیمی تصریح کرد: گروه‌های کوردل تکفیری را نمی‌توان با دلیل آوردن اصلاح کرد؛ بلکه ما باید به دنبال علت باشیم و از جوامع در معرض خطر تفکرات افراطی غفلت زدایی نماییم که این خود نیازمند گفتگوهای بیشتر و همکاری نخبگان می باشد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران ادامه داد: ما باید نگاه مان به همدیگر عاشقانه باشد؛ زیرا دردها و زخمی‌های ما یکی است.
وی گفت: دوملت ایران و افغانستان قوی و قدرتمند هستند؛ با تمام فشارها و چالش‌ها مبارزه می‌کنند و هرگز در برابر نا ملایمات تسلیم نمی‌شوند، ملت افغانستان با تمام زخم‌های که از جنگ و خشونت خورده اند، هنوز فریاد صلح خواهی را بلند می‌کند و به آنچه خدا و رسولش گفته است باور مند هستند.
محمد رسول باوری، سر پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در این نمایشگاه گفت: افغانستان و ایران مشترکات زیادی دارند که باید روی مشترکات کار و به تفاوت‌ها احترام گذاشته شود.
در این اواخر پیوندهای فرهنگی و اقتصادی افغانستان و ایران به گونه چشم‌گیری گسترش یافته است و این توسعه پیوندهای فرهنگی تاثیر پذیری خوبی روی سیاست‌های دوکشور داشته‌ است.
این محفل با دعای نعمت الله شهرانی به پایان رسید.

© کریمبرگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل

لازم به ذکر است، که چند تن هم در برابر این نمایشگاه با دست نوشته «ما در این ایران حق آموزش را نداشتیم» دست به تظاهرات زده بودند.
 گفتنی است: در این نمایشگاه 70 ناشر ایرانی و 40 ناشر افغانستانی شرکت کرده اند، که بیش از 25 هزار عنوان کتاب در قالب 150 هزار جلد به نمایش گذاشته شده است.
یادآوری می کنیم، که این نمایشگاه برای مدت یک هفته از ساعت 7:30 صبح تا 5:30 پس از ظهر به روی علاقه‌مندان و بازدید کندگان باز می‌باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала