امریکا در تلاش رفع اشتباهات در افغانستان

© Sputnik / JAKامریکا در تلاش رفع اشتباهات در افغانستان
امریکا در تلاش رفع اشتباهات در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد: امریکا در تلاش اصلاح اشتباهاتش در افغانستان است.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، زلمی خلیل‌زاد که چهارشنبه شب، در برنامۀ سیاه و سفید طلوع نیوز سخن می‌زد، بر ادامۀ حضور ایالات متحده امریکا در افغانستان و حمایت این کشور از مردم افغانستان، تأکید کرد..

زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان می‌گوید که امریکا در سال‌های گذشته در ‎ افغانستان دچار اشتباهاتی شده است.

وی گفت که اکنون واشنگتن تلاش‎دارد تا اشتباهات را رفع کند، او افزود: «در رابطه به سیاست امریکا در افغانستان نواقصی بوده و اشتباهاتی صورت گرفته، در این شکی نیست».

آقای خلیل‌زاد می‌گوید که امریکا خواهان پایان جنگ در افغانستان است، اما گروه‌های زیرنام جهاد، مقام‌هایی که در قدرت استند و برای استخبارات بیرونی کار می‎کنند، بی‌کاری و بی‎عدالتی علت‎های اصلی ادامۀ جنگ در افغانستان استند: «یک تعدادی جنگ می‌کند به این دلیل که جاسوس استند و از تشکیلات استخباراتی کشورهای دیگر پول می‎گیرند و بدبختانه بعضی‌شان در مقامات نیز استند».

در حالی‌که آقای اسپنتا، خواهان انتخاب سیاست بی طرفی افغانستان در روابط بیرونی اش است، اما آقای خلیل‌زاد می‎گوید که در شرایط کنونی، سیاست بی طرفی و دوری از امریکا به سود افغانستان نیست: «من اعتقاد دارم که ماباید به سوی بی طرفی برویم، برای این که اجماع بین المللی در مبارزه با هراس افگنی در افغانستان درهم شکسته است».

آقای خلیل‌زاد برخلاف صحبت‎های چند روز پیش آقای کرزی، می‌گوید که روسیه برای افغانستان صلح آورده نمی‎تواند و این گونه دیدگاه‎ها احساساتی استند.

حامدکرزی، چندی پیش در گفت وگو با شبکۀ تلویزیونی «ان تی وی» روسیه گفته بود که در شرایط کنونی تنها روسیه می‌تواند افغانستان را در مبارزه با تروریسم کمک کند و به گفتۀ وی، امریکا در افغانستان مردم بی گناه را می‌کشد: «اگر شما (روسیه) روابط جدیدی با پاکستان و افغانستان ایجاد کنید، می‌توانید کمک کنید، نه انگلیس‎ها که ما مدت‌ها پیش از کشور خود بیرون انداخته بودیم و نه امریکایی‌ها که هفده سال مشغول کشتن ما هستند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала