توافق غنی و عباسی روی ۷ اصل‎ کلیدی

© Photo / M.Naderiتوافق غنی و عباسی روی ۷ اصل‎ کلیدی
توافق غنی و عباسی روی ۷ اصل‎ کلیدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی رییس‎ جمهور و شاهد خاقان عباسی، نخست‎وزیر پاکستان در دیدار روزجمعه که در ارگ ریاست‎جمهوری انجام شد، به منظور نهایی کردن «برنامۀ عملِ» افغانستان و پاکستان روی هفت اصل کلیدی، توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مواردی‎که دو طرف روی آن توافق کردند، به شرح زیر اند؛
۱ — پاکستان از روند صلح — به رهبری و مالکیت افغان‎ها- پشتیبانی می‎کند،
۲ — دو کشور به گونۀ مشترک اقدام‎های جدی را برای ازمیان برداشتن عناصری‎که امنیت دو کشور را تهدید می‎کنند، روی دست خواهند گرفت،
۳ — دوطرف متعهد اند که جلو استفاده کشورها، گروه‎ها و افراد را از خاک افغانستان و پاکستان به منظور تهدید این دو کشور، بگیرند.
۴ — افغانستان و پاکستان به منظور عملی شدن تعهداتی‎که سپرده اند، یک میکانیزم نظارتی و هماهنگی را که از سوی مقام‎های دو کشور اجرایی خواهد شد، ایجاد می‎کنند،
۵ — دو کشور متعهد استند که از نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی یکدیگرند اجتناب کنند،
۶ — دو کشور تعهد دارند که به جای انتقاد از همدیگر، از پلان عملی‎که میان دو کشور وجود دارد، برای حل چالش‎ها و نگرانی‎ها استفاده کنند، و
۷ — ایجاد گروه‎های کاری برای عملی شدن تمامی مواد برنامۀ عمل پاکستان و افغانستان و نیز مواردی‌که در بالا ذکر شدند.
شاهدخاقان عباسی، نخست‎وزیر پاکستان، پیش از چاشت روز جمعه (۱۶ حمل) به منظور گفت‎وگو با مقام‎های حکومت افغانستان، به کابل آمد.
آن‎چه که دفتر رسانه‌های ریاست‎جمهوری افغانستان می‎گوید، نخست‎وزیر پاکستان با رییس‎جمهور غنی و شماری دیگر از مقام‎های حکومت وحدت ملی، دیدار کرده است.
بربنیاد خبرنامه‎یی که از آدرس این دفتر به رسانه‎ها فرستاده شده است، دو طرف در بارۀ موضوعات مختلف از جمله "روابط دو جانبه، مبارزه با تروریزم، اتصال منطقوی، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان، عودت باعزت مهاجرین، پروژه های سرک سازی و خط آهن، تبادلۀ زندانیان و نهایی سازی پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی" گفت وگو کرده اند.
ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که آقای عباسی به منظور آغاز گفت‎وگوهای «دولت با دولت» میان کابل و اسلام آباد به افغانستان آمده است، اما معلوم نیست که این گفت‎وگوها چه زمانی و با چه شرایطی آغاز خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала